در فصل امتحانات چه بخوریم؟

یک کارشناس تغذیه با بیان اینکه تغذیه صحیح، بازده فکری دانش آموزان در ایام امتحانات را افزایش می‌دهد، تغذیه متعادل و متنوع دانش آموزان را شامل شش گروه غذایی غلات، انوع سبزی‌ها، حبوبات، لبنیات، گوشت و میوه‌ها تعریف کرد که سبب کاهش اضطراب و افزایش تمرکز برای آنان می‌شود.

غزال بابارحمتی درباره تغذیه در فصل امتحانات گفت:‌ هیجانات ناشی از امتحانات موجب صرف انرژی دریافتی بیشتری می‌شود که می توان با انتخاب مواد مغذی و سالم انرژی از دست رفته را جبران کرد. برخی از دانش آموزان به دلیل اضطراب زیاد نمی‌توانند امتحانات خود را به صورت مطلوب بگذرانند در نتیجه تغذیه صحیح و مناسب می‌تواند بازده فکری آنان را در ایام امتحانات افزایش دهد.

وی با تاکید بر اهمیت وعده صبحانه توصیه کرد: دانش آموزان بهتر است صبح روز امتحان به منظور افزایش کارایی مغز از مواد سرشار از پروتیین یا سرشار از فیبر مانند تخم مرغ، نان تست یا عسل یا برشتوک استفاده کنند. اما دانش آموزانی که نمی‌توانند صبحانه مفصل بخورند از موز، خرما و مقداری کشمش استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به تاثیر قند به عنوان سوخت اصلی مغز در افزایش تمرکز دانش آموزان اظهار کرد: در شب امتحان مصرف غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج، نان به دلیل تاثیر در کیفیت خواب بسیار مفید است.

بابا رحمتی افزود: دانش آموزان در این ایام می‌توانند میان وعده‌هایی نظیر غلات بوداده مثل برنجک، گندم برشته، عدس برشته، ذرت بوداده، (پسته، بادام، گردو، فندق) ساندویچ‌های نان و پنیرو گردو، نان وپنیر و گوجه یا تخم مرغ، انواع میوه‌های فصل، سبزیجات نظیر هویج، اسفناج و .... که سرشار از آنتی اکسیدان هستند را استفاده کنند که حافظه و سیستم عصبی و قدرت تمرکز آنان را افزایش می دهد.

وی خوردن صبحانه، ناهار و شام به موقع و به اندازه کافی را برای دانش آموزان الزامی دانست و متذکر شد: حذف یک وعده و یا یک ماده غذایی اثر جبران ناپذیری بر سلامت دانش آموزان دارد و توصیه می‌شود دانش آموزان از خوردن زیاد شیرینی‌، چیپس، شکلات، نمک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی‌های گازدار در شب امتحان خودداری کنند، زیرا این مواد باعث می شوند آنها در شب امتحان خواب راحتی نداشته باشند.

این کارشناس تغذیه با بیان این مطلب که برای رفع تشنگی نوشیدن آب ساده و سالم بهتر از هر آشامیدنی دیگری است، توصیه کرد: دانش آموزان در طول روز 8 تا 6 لیوان آب بنوشند و از خوردن قهوه زیاد و چای پر رنگ خودداری کنند. همچنین مصرف ماست و دوغ ترش را خواب آور عنوان کرد در صورتی که ماست شیرین چنین تاثیری ندارد.

بابا رحمتی در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که برخلاف تصور، مطالعه نیاز بدن را به انرژی افزایش نمی‌دهد، گفت: استفاده بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پرچرب در طول دوران امتحانات نه تنها مفید نیست بلکه به افزایش وزن و بروز چاقی منجر می‌شود.

منبع: ایسنا