شوک فرهنگی - قسمت 2

توقعات خود را بشناسید :
بیشترین اضطراب در شوک فرهنگی حاصل ندانستن توقعات آن محیط جدید است. مطالعه و یاد گیری درباره ی محیط اطرافتان به شما کمک می کند تا راحت تر باشید. بهترین مکان برای این کار مدرسه است. ببینید و یاد بگیرید که دیگران چگونه با یکدیگر و یا با معلم ها رفتار می کنند. بفهمید که چیزها و یا چه کارهایی برای آنها جالب و بامزه است و یا چه کارهایی مهم . شما همچنین می توانید از تلویزیون و یا فیلمها بینش هایی بدست آورید. ولی مراقب هم باشید چون همه ی چیزهایی که روی صفحه می بینید واقع گرایانه نیستند. ولی این رسانه ها به شما کمک خواهند کرد تا زبان را بهتر بیاموزید. چند اصطلاح یاد بگیرید. حداقلش این است که به شما موضوعی می دهد تا اگر خواستید دوست پیدا کنید از آن استفاده کنید. شما مجبور نیستید هر چه را درباره ی فرهنگ جدید یاد می گیرید را دوست داشته باشید یا زود همرنگ دیگران شوید ولی وقتی معنی بعضی کارها ، حرفها و یا حتی لباسهای مردم را می فهمید. احساس خوبی پیدا می کنید.

مقاومت در برابر اذیت ها و دست اندازی ها :
لهجه ی شما ممکن است با هر کس دیگر متفاوت باشد. طرز لباس پوشیدنتان هم همینطور. بعضی اوقات متفاوت بودن می تواند بسیار سخت باشد به خصوص در مقایسه با هم مدرسه ای ها ، ولی بعضی از بچه ها به تدریج به سمتتان می آیند تا بیشتر در موردتان بدانند چون تفاوت های شما به نظرشان خیلی جالب می آید. اگر چه بعضی دیگر ممکن است کار را برای شما سخت کنند. آنهایی که کمر به اذیت کردن و دست انداختن شما می بندند آدمهایی کلیشه ای اند. کلیشه ها رفتارهای کودکانه و گاه اغراق و تحریف در مسیری منفی می باشد. برای مثال یکی از این باورهای غلط این است که هر کسی که موهای مجعد دارد تنبل است. همانند این مثال این کلیشه ها اغلب نادرست می باشند و می توانند آزار دهنده باشند.

اگر کسی شروع به بد زبانی و اذیت کردن شما کرد از آنجا بروید و اجازه ندهید با دیدن اینکه شما اذیت شدید ارضا شود. اگر نمی توانید این نظرات را نادیده بگیرید با دوستان ، خواهر یا برادر و یا والدینتان صحبت کنید. کسانی که شما را دوست دارند و می دانند که آدم عالی هستید می توانند کمکتان کنند تا آرام شوید و بفهمید که افراد قلدر نمی فهمند که چه می گویند. این همچنان کمک می کند تا افرادی را پیدا کنید که به گفته های افراد قلدر توجه نکنند. همانطوری که شما ممکن است از بودن در یک تیپ مشخص متنفر باشید ، سعی داشته باشید که با دیگران نیز این کار را نکنید. این خصوصیات به همان اندازه غیر منصفانه هستند که دیگران بخواهند شما را توصیف کنند. و این اعتقادات مانع پیدا کردن دوست های خوب می شود.

خانواده شما :
این مهم است که دریابید بعضی افراد راحت تر با محیط جدید سازگار می شوند. بعضی مواقع اگر دیدید خواهر یا برادرتان بهتر با شرایط کنار می آید بدانید که آنها بهترین منبع پشتیبانی شما هستند. بعلاوه والدین شما می توانند بهترین تثبیت کننده روابط شما با خانه باشند. ولی بعضی مواقع ممکن است بخواهند زیادی شما را در خانه نگه دارند ، والدینتان ممکن است انتظار نداشته باشند شما با یادگیری بیشتر فرهنگ جدید ، تغییر کنید. و یا شاید نیاز به کمک شما برای یادگیری فرهنگ جدید نیز داشته باشند ، مخصوصا اگر شما تسلط بیشتری به زبان آن ناحیه داشته باشید. با آنها صبور باشید ، ممکن است آنها هم در حالت مقابله با شوک فرهنگی باشند ، درست مثل شما.

اگر نیاز دارید خود را کمک کنید : شما کمک های بسیاری در راه سازگاری با فرهنگ جدید می توانید به خود کنید. ولی فراموش نکنید که تنها نیستید و کسانی هستند که برای کمک پیششان بروید.

در خانواده و دوستان : کسی را پیدا کنید که شوک فرهنگی را تجربه کرده باشند. مثال یک خویشاوند بزرگتر که قبلا جا به جا شده اند بپرسید که چگونه توانسته اند محیط جدید را مدیریت کنند.

- مشاورین : اگر کسی را پیدا نکردید سراغ معلم ها و مشاور های مدرسه جدیدتان بروید. آنها تمرین دیده اند تا بسیاری از نگرانی ها و مشکلات دانش آموزان را پاسخگو باشند. اگر چه ممکن است خودشان به شخصه تجربه ی شوک فرهنگی را نداشته باشند ولی مطمئنا جهت کمک کردن در موقعیت های سخت تجربه دارند.

- دوستان جدید : دوست شدن با کسانی که در آن فرهنگ بزرگ شده اند به شما کمک می کند که فرهنگ جدید را بهتر درک کنید و وقتی احساس بدی دارید با او حرف بزنید. به جای اینکه فرهنگ خود را بی خیال شوید تا بتوانید با فرهنگ دیگر سازگار شوید سعی کنید ذهنتان را باز کنید تا راههای جدید برای فکر کردن و یا عمل کردن پیدا کنید. و فرهنگ خود را حفظ کنید. همه در برهه ای از زمان احساس فشار را تجربه می کنند ، چه سالها در آنجا بوده باشند و چه چند روز. ولی فکر نکنید برای اینکه بتوانید با جای جدید کنار بیایید باید تمام عادات و افکار خود را عوض کنید. هر تجربه ای که قبل از جا به جایی داشتید قسمتی از شما هستند و این چیزی است که شما را خاص می کند.

اینجا به چند نکته اشاره می کنیم تا مطمئن شوید فرهنگ جدید ، فرهنگ قبلی را از بین نمی برد :

- فرهنگ خود را به دیگران آموزش دهید. چون فقط شمایید که وارد یک فرهنگ جدید شده اید دلیل نمی شود تمام یاد گرفتنی ها برای شما باشد. از فرصت استفاده کنید و سعی کنید به هم کلاسی ها و یا دوستان جدیدتان فرهنگ محل قبلی زندگی تان را آموزش دهید ؛ ممکن است آنها اطلاعات خوبی نداشته باشند و این باعث می شود که آنها نیز چیزهایی درباره شما یاد بگیرند. آنها را دعوت کنید تا از غذاهای سنتی شما بچشند و یا به آنها نشان دهید که چگونه عیدهایتان را جشن می گیرید. یک گروه پشتیبانی پیدا کنید ؛ در همسایگیتان و یا در کلاس درس افرادی پیدا کنید که به تازگی نقل مکان کرده اند. می توانید تجربیتان را با هم به اشتراک بگذارید ، در مواقع سختی یکدیگر را تشویق کنید ، و یکدیگر را با دوستان جدیدتان  آشنا کنید. با خانه قبلیتان در تماس باشید ، شما ممکن است دوستان خوبتان و یکی از اعضای خانواده را پشت سر گذاشته باشید اگر زمان زیادی بین دیدار دوباره تان می گذرد حتما با آنها در تماس باشید ، نامه بنویسید ، ایمیل بفرستید و اگر والدینتان مشکلی ندارند گاه به گاه با آنها تماس بگیرید تا با اتفاقاتی که آنجا می افتد به روز شده و درباره ی تجربیات جدیدتان به آنها بگویید.
شما فقط افراد را از دست نداده اید بلکه جاهایی را که در آنها وقت می گذرانید پشت سر گذاشته اید پس سعی کنید از آنها عکس هایی داشته باشید تا شما را یاد خانه بیاندازد. به یاد داشته باشید ، کلید گذشتن از شوک فرهنگی ، درک فرهنگ جدید و پیدا کردن یک راه برای زندگی راحت همراه با نگه داشتن ارزش های اصلی خود می باشد. این خیلی مهم است که خودتان باشید سعی نکنید که سریعا تغییر کنید و یا خیلی چیزها را در مورد خودتان یکباره  عوض کنید. شما شیوه خود را برای سازگاری دارید. هر کس با تغییراتی در زندگی مواجه می شود و ممکن است به نظر بیاید که شما تغییرات بیشتری را نسبت به یک فرد معمولی تجربه می کنید. تا وقتی که چیزهای مهم و با ارزش خودتان را بشناسید و بین کهنه و جدید تعادل برقرار کنید ، مطمئنا مشکلی نخواهید داشت.

محمد ابراهیمی، مجله پزشکی مادر

منبع : www.kidshealth.org