5 روش مخالفت محترمانه


موافقت آسان تر از مخالفت است. ولی یک مشاجره میتواند برای ما بسیار آموزنده باشد. البته اگر منطقی باشیم و به طرف مقابل توجه کنیم.

متاسفانه بسیاری از ما یا آنقدر خجالتی هستیم که به کلی از مخالفت فرار میکنیم ویا وقتی اوضاع به وفق مراد نیست کنترلمان را از دست می دهیم. پنج راه حلی که در زیر به آن اشاره میکنیم به ما کمک میکند بهتر مخالفت کنیم ؛ چه با والدین و چه دوستان و هر کس دیگری:

1. مسئله را شخصی نکنید. اگر ناراحت می شوید بهتر است به یاد داشته باشید که شما با ایده یا طرز فکر طرف مقابل مشکل دارید نه با خود شخص آنها.

2. از ضایع کردن طرز فکر و اعتقاد طرف مقابل بپرهیزید. اگر بعد از سخن رانی بلند و بالای طرف مقابل عصبی شدید، بهتر است بدانید که رفتار مودبانه چقدر ارزشمند است. بنابراین به جای گفتن مستقیم چیزی که در دل میگویید (مانند:"چه فکر احمقانه ای!") بگویید:"من موافق نیستم واین هم دلیلش است...". با وسوسه ی داد زدن مبارزه کنید. از سخنان کنایه آمیز و غیر مستقیم ، استفاده کنید و می بینید که شانس بیشتری برای به کرسی نشاندن حرفتان دارید!

3. از ضمیر «من» در جمله هایتان استفاده کنید. استفاده از ضمیر «تو» به نظر تهاجمی می آید. برای مثال وقتی به والدینتان میگویید:" شما همیشه چهارشنبه ها ، کار های خانه را به من میدهید ، با اینکه میدانید در این روز تکالیفم زیاد است." مطمئنا لحنتان خیلی متفاوت است با وقتی که میگویید:"من احساس میکنم چهارشنبه ها فشار زیادی را متحمل میشوم. میتوانم کار های خانه را فردا انجام دهم؟!"

4. به نظر طرف مقابل گوش کنید. یک شنونده ی خوب بودن راهی است برای نشان دادن احترام و فهم تان از نقطه نظر طرف مقابل. در این صورت او هم به شما راحت تر گوش میدهد و سعی میکند دیدگاه شما را مد نظر قرار دهد. وقتی او در حال حرف زدن است سعی کنید به اینکه چرا با او مخالفید و یا اینکه بعد از او چه می خواهید بگویید، فکر نکنید. به جایش روی چیزی که دارد گفته می شود، تمرکز کنید. وقتی نوبت شما شد ، نکاتی را که از دهان او شنیدید را از نقطه نظر خود بیان کنید، سپس به آرامی مخالفت خود و دلیلش را بیان کنید.

5. آرامش خود را حفظ کنید. برای اینکه مسیر بحث را باز نگاه دارید ، رعایت آرامش امری حیاتی است. البته آرام و منطقی نگه داشتن خود هنگام عصبانیت ، کاری دشوار است ؛ مخصوصا وقتی طرف مقابل نیز عصبانی است. شاید لازم است شما کسی باشید که با آرامش و منطق بحث را کنترل می کند. حتی اگر طرف مقابل والدین شما و یا یک بزرگسال باشد.

البته نگه داشتن احترام دیگران امری فراتر از این مخالفت ها است. مودب و با ملاحظه بودن در برخورد با اعضای خانواده، دوستان، معلمان و مربیان در اعمال روزمره، بنایی را پی ریزی میکند که در صورت بروز اختلاف نظرها در آینده، می تواند در برطرف کردن سوءتفاهم ها بسیار مفید باشد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، محمد ابراهیمی
منبع: kidshealth.org