5 راه برای مبارزه با خجالتی بودن و کمرویی

داشتن یک تیپ شخصیتی خجالتی به طور کلی مشکلی به حساب نمی آید . این کاملا معمول است که خود را برای  مواجه با اشخاص و موقعیت جدید گرم کنید! اما کمرویی بیش از حد باعث می شود که افراد نتوانند آنقدر که دوست دارند اجتماعی و یا راحت باشند. اینجا به بعضی نکات برای غلبه کردن به کمرویی اشاره می کنیم .

1- با افرادی که می شناسید شروع کنید. رفتارهای اجتماعی خود را مانند ارتباط چشمی ، صدای محکم و رسا ، سلام و احوالپرسی ، سوال پرسیدن ، و یا دعوت کردن را با افرادی که بیشتر احساس راحتی را با آنها می کنید ، تمرین کنید . همواره لبخند بزنید تا اعتماد به نفس پیدا کنید. سپس به دنبال دوستان دیگرتان بروید و این کارها را امتحان کنید .

2- به راههایی برای شروع صحبت کردن فکر کنید. اغلب ، سخت ترین قسمت حرف زدن با اشخاص جدید مکالمه است . به شروع کننده ها فکر کنید، مانند معرفی خود (سلام ، اسم من وحید است ، ما با هم در یک کلاس درس می خوانیم ) تعریف کردن (این کت واقعا به شما می آید.) آماده ی صحبت بودن ، با داشتن یک موضوع خوب در ذهن باعث می شود راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کنید .

3- حرف ها را با خود تکرار و تمرین کنید ؛ وقتی می خواهید کاری کنید یا حرفی بزنید کمرویی راه شما را می بندد ؛ مکالمه ی که می خواهید داشته باشید را بنوسید، سپس آنرا بلند و جلوی آیینه بخوانید و تکرار کنید، سپس بروید و زنگتان را بزنید و نگران نباشید که آنطوری که تمرین کردید پیش نرود یا اینکه شاید بد بشود . کارهایی انجام دهید که به دیگران نشان دهید اعتماد به نفس دارید و افتخار کنید که قدم اول را بر داشته اید. و دفعه بعد قطعا بهتر خواهد بود .

 

4- به خودتان فرصت بدهید ، بعضی فعالیت های گروهی را پیدا کنید. اینگونه فعالیت ها باعث می شود افرادی را ملاقات کنید و علایقتان را با آنها در میان بگذارید. به خودتان فرصت دهید تا اجتماعی شدن با این افراد را تمرین کرده و به صورت تدریجی آنها را بشناسید. افراد خجالتی اغلب نگران شکست و یا قضاوت دیگرانند. نگرانیها و احساساتی شبیه به این باعث می شود شما هیچ تلاشی نکنید، از خودتان بپرسید چه می شد اگر نسبت به بهترین دوست خود چنین رفتار منتقدانه ای داشتید. با این روش بهتر قبول می کنید. بنابراین با خود همانند یک دوست خوب رفتار کنید، خودتان را تشویق کنید به جای اینکه نگران شکست باشید.

5- خواسته های خود را گسترش دهید؛ افراد خجالتی به شدت نسبت به واکنش افراد دیگر حساس و نگرانند. مانند نوعی وسواس و این باعث می شود که دل به دریا نزنند، ولی این بزدلی آنها را توجیه نمی کند. ولی این معنی را می دهد که نمی خواهند ادعایی داشته باشند. مدعی بودن به این معنی است که وقتی لازم است، به جای خودتان حرف بزنید مانند خواستن یا احتیاج به چیزی و یا گفتن این که ( آقا شما روی انگشتان من ایستاده اید.) ولی بیشتر از هر چیز خودتان باشید. عیبی ندارد که از رفتار محاوره ای دیگران تقلید کنید. ولی کاری کنید که به تیپتان بخورد. قبول کردن خود واقعی تان و اینکه به خودتان جرات دهید که این خود مورد توجه قرار گیرد، این راهی است که دوستان جدیدی را به شما جذب می کند .  

  محمد ابراهیمی، مجله پزشکی مادر

منبع :www.kidshealth.org