وقتي با يك تصادف رانندگي مواجه شديم چه بايد كرد؟

درصد بسيار كمي از قربانيان تصادفات در محل حادثه جان خود را از دست ميدهند و متاسفانه در حدود 80٪ اين قربانيان به علت نا آگاهي كمك كنندگان و خارج كردن نا صحيح مصدوم از خودرو و حمل نا صحيح مصدوم به بيمارستان جان خود را از دست ميدهند.

اگر اطلاعي از نحوه كمكهاي اوليه نداريد مطمئن باشيد بهترين خدمت و كمك به مصدوم اينست كه اجازه ندهيد افراد نا آگاه به مصدوم دست بزنند و منتظر آمبولانس و افراد متخصص ماندن بهترين كمك براي مصدوم است.

متوقف كردن خونريزي

ممكن است فردي در اثر بريدگي و ضربه تصادف دچار خونريزي شود ٫ اصلي ترين كار براي جلوگيري از خونريزي فشار دادن موضع خونريزي است.

فشار دادن محل خونريزي با يك گاز استريل معمولا جلوي خونريزي را ميگيرد و يا حداقل تا زمان رسيدن امداد مانع خونريزي شديد ميشود.

محل خونريزي را بالاتر از سطح قلب نگه داريد و با يك بسته پنبه پيچيده شده در گاز فشار دهيد و با يك بانداژ الاستيك بپوشانيد اين كار باعث جلوگيري از لخته و خشك شدن خون و امكان گردش خون ميشود.

اگر پنبه و گاز در دست نداشتيد براي خونريزيهاي اعضاي پائيني بدن و بخصوص پاها توسط تي شرت و يا زير پيراهن اينكار را انجام دهيد. لباس را بصورت توپي جمع كرده و ساقهاي آنرا به هم گره زده و با آن محل خونريزي را فشار دهيد.

اگر عضوي از بدن قطع شده باشد بايد در حداكثر 4 الي 6 ساعت مصدوم را با عضو قطع شده به يك بيمارستان مجهز رساند.

عوض قطع شده و محل قطع عوض را با بتادين و ياسرم بشوييد و سپس آنرا داخل يك كيسه استريل قرار داده و اين كيسه را داخل كيسه پر از يخ بگذاريد و از ياد نبريد كه وسط كيسه استريل و يخها يك گاز بگذاريد.

ظرف خالي سرم را ميتوانيد به عنوان كيسه استريل براي قرار دادن عضو قطع شده استفاده كنيد.

عضو قطع شده را مستقيم داخل يخ قرار ندهيد چون اينكار باعث صدمه ديدن عضو ميشود ٫‌ علت قرار دادن گاز بين دو كيسه نير هيمن امر است.

در موارد خونريزي و قطع عضو اولين عمل تميز نمودن محل خونريزي و سپس اعمال ديگر است.

 Recovery Position مراقبت از مصدوم

مصدوم علائم حياتي دارد و ممكن است بي هوش باشد ٫ بهترين و ساده ترين حالت نگهداري از مصدوم Recovery Position است.

مصدوم را ميتوان به هر دو طرف چرخاند ولي براي اينكه قلب در حالت راحتي باشد بهتر است سمت چپ مصدوم بالا باشد به شرطي كه محل قرار گيري مصدوم مناسب براي گرداندن او به سمت چپش باشد.

1- در سمت چپ مصدوم بنشنيد.

2- دست چپ مصدوم را به آرامي به زير او هل دهيد و هنگام اينكار بدن او را بلند نكنيد.

3- دست راست مصدوم را خم كرده و كف دست او را زير گوش چپ او قرار دهيد بدين ترتيب مانع حركتهاي نا خواسته گردن ميشود.

4- پاي راست مصدوم را خم كرده و در جلوي پاي چپ قرار دهيد.اگر استخوان لگن شكسته باشد بايد در همين حالت پاهاي او را به هم ببنديد. اگر وسيله اي براي اينكار نداريد با بند كفش اين كار را انجام دهيد.

5- همانند عكس با دست راست از كتف او با دست ديگر از پشت او گرفته و كمي اورا به طرف خود بچرخوانيد ولي دقت كنيد كه وزن خود را روي مصدوم نيندازيد و پاهاي شما در تماس با مصدوم باشند.

6- سر مصدوم را با ملايمت به عقب هل دهيد تا بتواند راحت نفس بكشد .

7- با ملايمت دست چپ مصدوم را از زير او بكشيد و تا آمدن آمبولانس يا گروه امداد نبض و تنفس او را كنترل كنيد.

خواباندن صاف مصدوم ميتواند خطرناك باشد زيرا ممكن است نتواند نفس بكشد.

اگر احتمال ميدهيد مصدوم شكستگيهاي حساسي مانند شكستگي گردن يا كمر دارد او را تكان ندهيد و او را به حالت Recovery Position   نخوابانيد. اگر مصدوم بي هوش نيست از او بخواهيد انگشتان دست و پاي خود را تكان دهد و اگر بي هوش است به آرامي و ملايمت با گردن او را لمس كنيد بدين طريق ميتوان فهميد مصدوم دچار شكستگي گردن و يا مهره ها شده است يا نه.

هميشه به خاطر داشته باشيد مصدومي كه دچار اين نوع شكستگيها شده را هيچ گاه تكان ندهيد.