زنان باردار در سه ماهه اول و آخر بارداري سفر نكنند

رييس مركز بين‌المللي طب مسافرتي ايران گفت: افراد مسن، باردار يا اشخاصي كه از داروهاي خاصي مانند داروهاي ضد بارداري استفاده مي‌كنند به ازاي هر 5/1 تا 2 ساعت نشستن در وسايل نقليه طي سفر بايد 7 تا 10 دقيقه قدم بزنند تا احتمال لخته شدن خون در رگهايشان به حداقل برسد.

دكتر مرتضي ايزدي افزود: اين افراد حتي در هواپيما نيز مي‌توانند با انجام هماهنگي با مهماندار اين مدت را قدم بزنند.

وي با بيان اينكه اسهال مسافرتي، بيماري نسبتا شايعي است، گفت:30 تا 70 درصد مسافران در مسافرت‌هاي بين‌المللي طي يك هفته حداقل يك بار اسهال مسافرتي را تجربه مي‌كنند بنابراين به مسافران توصيه مي‌كنيم كه از آب آشاميدني بهداشتي و مواد غذايي سالم استفاده كنند. علاوه بر آن، در رستوران‌هاي بين راهي نامطمئن غذا نخورند. شستن دستها پيش و پس از مصرف غذا نيز به شدت توصيه مي‌شود.

رييس مركز بين‌المللي طب مسافرتي ايران به زنان باردار توصيه كرد: اين زنان در سه ماهه دوم بارداري خود مي‌توانند با خيالي آسوده سفر كنند اما تا حد امكان در سه ماهه اول و سه ماهه آخر حاملگي از اين كار خودداري كنند و در صورتي كه ناگزير به مسافرت هستند با يك مركز پزشكي يا يك پزشك متخصص زنان در مقصد هماهنگي كنند تا در صورت بروز مشكل بتوانند به سرعت به او مراجعه كنند.

وي با اشاره به مسافرت اطفال و شيرخواران اظهار كرد: اگر قرار است والدين، فرزند شيرخوار خود را در سفري مانند سفر حج به همراه خود نبرند نبايد او را از خوردن شيرمادر محروم كنند بنابراين مادر مي‌تواند هر روز مقداري از شير خود را بدوشد و در فريزر قرار دهد. چرا كه اگر به محض خارج كردن شير از فريزر، اين ماده غذايي در مدت يك ساعت مصرف شود مي‌توان شير مادر را در فريزر تا چند هفته نگهداري كرد.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني با اشاره به ضرورت توجه به كودكان در ايام سفر گفت: والدين در مناطق ساحلي و كوهستاني كودك خود را تنها نگذارند تا حادثه‌اي براي او رخ ندهد. علاوه بر آن اگر كودك اصرار به خوردن تنقلاتي مانند بستني دارد، تنقلات بهداشتي را براي او بخرند.

منبع: سلامت نیوز