ورزش ، نرمش ، بازی باید در مدارس جدی گرفته شود

ورزش یکی از ارکان اصلی زندگی است و افراد باید در برنامه روزانه خود حداقل 15 تا 20 دقیقه ورزش و حرکات ورزشی داشته باشند.
به گزارش خبرنگار مجله پزشكی مادر، با بازگشایی مدارس زنگ تفریح و زنگ ورزش دوباره به صدا خواهد آمد، دو زنگی كه برای دانش آموزان سرشار از شادی ، نشاط و سلامتی است. با توجه به این که دانش آموزان روزانه چند ساعت در کلاس‌ های درس روی نیمکت می‌نشینند ، حتی اگر نوع نشستن آنها مناسب باشد و نیمکت نیز استاندارد باشد، در آنها احساس خستگی فیزیکی و روحی ایجاد می شود، بنابراین لازم است در مدارس ساعت هایی برای تمرین های بدنی و ورزش بچه ها ،‌ بویژه دختران منظور شود. طبق آخرین تحقیقات هر چه فعالیت بدنی دانش آموزان شدیدتر باشد، یادگیری و موفقیت تحصیلی آنان نیز بیشتر می شود.

ورزش برای سلامت جسمانی و روحی دانش آموران از اهمیت بالایی برخوردار است ، ورزش علاوه بر ایجاد نشاط ، سر زندگی و بهداشت روان ، تاثیرات شگرفی در تناسب اندام و سلامت جسمی انسان دارد بخصوص كودكانی كه در سنین رشد هستند ، ورزش و تحرک بدنی بر رشد عمومی بدن تأثیر می گذارد ، اولین تاثیر مهم بازی های پرتحرک ، کم کردن احتمال چاقی بچه‌هاست که این روزها تبدیل به معضل مهمی شده است. نگرانی افزایش وزن بین کودکان و نوجوانان کاملاً به جا و منطقی است بچه های چاق در معرض بیماریهای فشار خون ، دیابت نوع دوم ، نامنظمی هورمون رشد ، مشکلات تنفسی و استخوان قرار دارند.

تحقیقات نشان داده است كه ورزش، باعث تاثیراتی در رشد و نمو استخوانها می شود. فعالیت بدنی ، خطر ابتلا به پوکی استخوان را با افزایش غلظت مواد معدنی کاهش می دهد، با انجام ورزش در سنین كودكی و مدرسه ، می توان از ابتلاء به بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای قلبی - عروقی پیشگیری كرد.

بر اساس آخرین شواهد، ورزش در بهبود افسردگی و اضطراب بزرگسالان و کودکان بسیار موثر است، فعالیت بدنی یکی از راهکارهای مبارزه با هیجانات روحی است.

رعایت اصول ایمنی در ورزش دانش آموزان ، مهم ترین عامل در سلامتی آنان به شمار می‌رود، جهت رعایت اصول ایمنی ورزش در مدارس بایستی به ایمنی مكانهای ورزشی ، مناسب بودن وسایل ورزشی و آگاهی های ورزشی دانش آموزان توجه نمود.

اولیا و مربیان باید توجه داشته باشند که آیا در مکانهای ورزشی مدرسه ، کاملاً نکات ایمنی رعایت می شود ، مسئولین نیز باید با بررسی ها و نظارت های مستمر ، متوجه باشند که مکان‌های ورزشی محیط های امنی برای ورزش دانش آموزان باشد.

مهمترین نکته برای والدین، اولیای محترم مدارس و بخصوص دبیران ورزش این است که به طور مثبت تمایل دانش آموزان را به ورزش زیاد کنند و آگاهی داشته باشند که هر فعالیت بدنی ، برای فرد خاصی مناسب است و با توجه به مشخصات : سن ، موقعیت فیزیکی ، میزان علاقه دانش آموزان ، مناسب‌ترین فعالیت بدنی را بایستی به آنها توصیه کنند.

خبرنگار مجله پزشکی مادر، مریم کریمی