بوفه مدارس باید موادغذایی‌ را به بچه‌ها عرضه کند که به رشد جسمی آنها کمک کند

با توجه به اینکه دانش آموزان در سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند، در بیشتر مواقع این نیاز را از طریق موادغذایی موجود در تعاونی یا بوفه مدرسه تامین می کنند ، از این رو ضرورت دارد علاوه بر ارائه آموزشهای بهداشتی و تغذیه ای ، توجه ویژه ای به مواد غذایی عرضه شده ، نحوه تهیه و توزیع ، مکان عرضه و فروشنده معطوف گردد.

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، تغذیه دانش‌آموز از هر جا که تهیه شود ، نوع و کیفیت آن مهم است. این کیفیت تنها مربوط به مدرسه نیست. تغذیه چه در خانه ، چه در مدرسه و چه در راه مدرسه باید مورد توجه قرار گیرد.

چیپس ، پفک و انواع ساندویچ‌ها میان‌وعده‌های پرطرفداری بین دانش‌آموزان هستند. این در حالی است که امروزه متخصصان تغذیه نسبت به ضررهای مصرف این مواد غذایی هشدار می‌دهند.

آمار بالای بیماری‌های غیرواگیردار مانند دیابت ، چاقی ، فشارخون بالا ، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... بیانگر این مساله است؛ تغذیه نامناسب از کودکی آغاز می‌شود و در دوران جوانی و میانسالی ادامه پیدا می‌کند. از این رو آموزش از دوران کودکی بسیار با اهمیت است.

فضای فیزیکی بوفه مدارس باید بهداشتی و تمیز باشد به گونه‌ای که کف و دیوارهای آن قابل ‌شست‌ و شو باشد. علاوه بر آن، باید دارای سیستم تهویه مناسب باشد ، بوفه مدارس باید به گونه‌ای باشد که شرایط نگهداری موادغذایی در آن فراهم باشد. در مکانی واقع شده باشد که دانش آموزان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند ، از محل جمع آوری زباله و سرویس های بهداشتی فاصله داشته باشد.

البته نباید فراموش کرد: کارکنان بوفه باید کارت بهداشتی داشته باشند و گواهینامه بهداشت عمومی را از آموزشگاههــــای بهداشت اصناف دریافت کنند و نکات بهداشت فردی را رعایت کنند.

بوفه مدارس باید موادغذایی‌ای را به بچه‌ها عرضه کند که به رشد جسمی آنها کمک کند و سبب چاقی آنها نشود. مصرف تنقلات مثل چیپس ، پفک انواع شکلات‌هایی که درصد شکرشان بالاست، نوعی سیری کاذب در دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند و نه تنها موادغذایی مورد نیاز بدن را تامین نمی‌کند بلکه سبب چاقی کودکان خواهد شد و در آینده نیز مشکل‌های گوارشی در پی خواهد داشت.

انواع خشکبار و مغزهای مغذی مثل کشمش ، بادام ، نخود و پسته که میان‌وعده‌های مناسبی برای دانش‌آموزان هستند و علاوه بر‌ آن ساندویچ‌هایی غیر از فست‌فودها مانند نان و پنیر و سبزی باید در بوفه مدارس بسیار مناسب است.

چه خوب است که در بوفه مدارس انواع شیر، ساده و طعم‌دار و دوغ‌هایی با تایید وزارت بهداشت در بوفه مدارس توزیع شود. آبمیوه‌های صنعتی به خاطر مواد افزودنی و شکر مورد تایید نیستند و ممکن است زمینه ابتلا به دیابت در افرادی که مستعد هستند را فراهم کند.

مجله پزشکی مادر