دانش آموزان و اهمیت تغذیه ی مناسب

رفتارهای تغذیه‌ای سالم باید از دوران کودکی شکل بگیرد زیرا عادات و رفتارهای غلط تغذیه‌ای در سنین پایین می‌تواند در آینده آسیب‌های جدی به سلامت فرزندان وارد کند.
به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، اصولا دانش‌آموزان به 3 وعده غذایی اصلی و 2 میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه‌های غذایی شامل شیر ، لبنیات ، گوشت و حبوبات ، سبزیجات ، میوه‌جات و گروه نان و غلات مصرف کنند. آنها باید تعادل و تنوع غذایی را در این سنین مورد توجه قرار دهند.

البته نباید فراموش کرد: وعده غذایی صبحانه، نقش بسیار موثری در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان دارد. به دنبال ناشتا بودن در طول شب، اگر دانش‌آموز صبحانه نخورد، به دلیل پایین افتادن قندخون، توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری در مدرسه وجود نخواهد داشت.

کارشناسان معتقدند: سوءتغذیه در این دوران موجب کاهش سرعت رشد جسمی و توانمندی ذهنی کودکان می‌شود.

پروتئین برای نگهداری و ترمیم بافتها و سنتز سلولها و بافتهای جدید مورد نیاز است. ترکیبی از پروتئین حیوانی و گیاهی به شرط آنکه انرژی دریافتی کودک کافی باشد می تواند نیاز بدن را برای رشد تأمین نماید.

توصیه می شود: حداقل پروتئین حیوانی (مانند شیر ، گوشت و تخم مرغ) که پروتئین با کیفیت خوب محسوب می شوند و اسید های آمینه ضروری را برای رشد سلولها تأمین می کنند در برنامه غذایی روزانه کودکان سنین مدرسه گنجانده شود.

والدین باید بدانند که با تامین غذاهایی که دارای ارزش غذایی است و فراهم کردن محیط مناسب زمینه را برای رشد و توانمندی ذهنی و جسمی کودکان آماده می کنند. کودکان رفتارهای غذایی والدین را الگوی خود قرار می‌دهند. بنابراین امتناع والدین از خوردن برخی از غذاها موجب می‌شود که کودکان نیز آن غذاها را هر چند که دارای ارزش غذایی بالایی باشند، نخورند.

کربوهیدراتها که عمدتا در نان و غلات وجود دارند و همچنین چربیها ، منابع تأمین کننده انرژی هستند. در صورتیکه انرژی مورد نیاز از این منابع تامین نشود ، پروتئین مصرفی که باید صرف رشد و ترمیم بافتهای بدن شود به مصرف تولید انرژی می رسد.   

به علت نقش ویتامین A در رشد ، مقاومت بدن در مقابل بیماریها و حفظ قدرت بینایی ، توجه به دریافت کافی آن در برنامه غذایی کودکان سنین مدرسه حایز اهمیت است. پیش‌ساز ویتامین A در انواع سبزیهای سبز و زرد مانند برگهای سبز کاهو ، اسفناج ، هویج و کدو حلوایی وجود دارد.

مجله پزشکی مادر