از بیماریهای زنان چه می دانیم؟

سندرم پیش از قاعدگی و اختلال افسردگی  قاعدگی

زنان خیلی زود با سندرم پیش از قاعدگی، آشنا می شوند. اما آیا می دانید با بروز کدام  مشکل  قاعدگی، شما باید به پزشک مراجعه کنید؟

در اکثر زنان سیکل قاعدگی در هر دوره 21 تا 35 روزه شروع و به مدت  سه تا هفت روز، طول می کشد. بنابراین، اکثر زنان  نشانه های مختلفی از درد ،بی نظمی و خون ریزی را ،در سیکل های قاعدگی خود، تجربه می کنند که علت آن غالبا اختلالات قاعدگی است. حدود 85 درصد زنانی که سیکل قاعدگی منظمی دارند، حداقل یک بار قبل از پریود، نشانه ی اختلال قاعدگی را داشته اند.

سندرم قبل از قاعدگی و اختلال افسردگی قاعدگی

وقتی نشانه های قبل از قاعدگی در هرماه اتفاق بیفتد، این شرایط را سندرم قبل از قاعدگی می نامند. نشانه های سندرم  قبل از قاعدگی از نوع تغییر احساسی مثل کج خلقی و ناراحتی گرفته تا اثرات جسمی مثل دل درد و حساسیت سینه هستند. در تعداد خاصی از زنان – حدود 5 درصد – این نشانه های احساسی و جسمانی آن چنان شدید است که زندگی روزمره شان را تحت الشعاع قرار می دهد. این مورد را ،اختلال افسردگی قبل از قاعدگی نامیده اند.

استیون ساندهمیر، استاد زنان و زایمان در دانشگاه پنسیلوانیای فیلادلفیا، می گوید هنوز کشف نشده که چرا اختلال قبل از قاعدگی رخ می دهد و چرا در برخی از زنان شدیدتر از دیگران است. وی می گوید: "اخیرا نشانه هایی از زمینه ژنتیکی دیده شده است. عملکرد هورمون های خاص و اثر آن ها بر گیرنده های مغز ،در افراد ، متفاوت است.

ساندهمیر می گوید به احتمال زیاد ، زمینه ژنتیکی موجود در یک خانواده توضیحی بر این مساله است که برخی زنان مستعد سندرم قبل از قاعدگی یا اختلال افسردگی قاعدگی هستند و چرا در برخی زنان شدیدتر است.

آمنوره و دیسمنوره: عدم خونریزی در زمان قاعدگی و پریودهای دردناک

آمنوره بدین معنی است که وقتی منتظر پریود هستید، این اتفاق رخ نمی دهد. چند دلیل برای عدم خونریزی وجود دارد که عبارتند از:

- باردار بودن

- فعالیت بدنی زیاد

- تغییر وزن ناگهانی

- عدم تغذیه کافی

- استرس

- بیماری

- اثرات جانبی داروها

- اختلالات هورمونی

عدم خونریزی در سه ماه یا بیشتر ، غیر عادی است مگر آن که فرد باردار باشد. اگر دچار عدم خونریزی هستید یا در سه ماه، یک بار هم  پریود نشده اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

درد شدید در طی پریود به شدتی که کیفیت زندگی شما را به هم بزند، دیسمنوره نام دارد. این درد به دلیل اندومتریوز می تواند باشد که زمانی رخ می دهد که بافت پوشاننده رحم در خارج از آن رشد می کند یا شاید فیبروئید دارید؛ یعنی غده های خوش خیمی که در هر جایی روی رحم رشد می کنند. پزشک شما شاید دارو یا فنون مدیریت درد را پیشنهاد کند. یا عمل جراحی به شما پیشنهاد شود.

چه چیزی باعث خونریزی غیرعادی قاعدگی می شود؟

پریودهایی که با خون ریزی شدید یا مکرر همراهند و یا لکه بینی در بین دو دوره پریود، از نشانه های بیماری های احتمالی هستند و فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند. علل خونریزی غیرعادی عبارتند از:

- باردار بودن

- سقط جنین

- بارداری خارج رحم

- بیماری های مرتبط به دستگاه داخل رحمی (آی.یو.دی) یا سایر روش های ضدبارداری

- عفونت

- فیبروئیدها

- پلیپ ها

- سرطان

- شرایط بهداشتی دیگر یا اختلالات هورمونی

اگر خونریزی شما آن قدر شدید است که در یک ساعت یا کمتر از یک ساعت، مجبور به تعویض نوار بهداشتی هستید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر شما تغییر کنید، سیکل پریود شما نیز تغییر خواهد کرد.

سیکل قاعدگی زنان در طی زندگی آن ها تغییر خواهد کرد. برخی از عواملی که باعث تغییرات در این سیکل می شوند، عبارتند از:

- باردار بودن

- مصرف هورمون ها یا داروهایی که بر سیکل اثر می گذارند.

- بیماری های مزمن

- تغییر در رژیم غذایی

- تغییر در عادات ورزشی

- استرس

- بالارفتن سن

با نزدیک شدن به زمان یائسگی در حدود 50 سالگی، متوجه تغییراتی در سیکل خود می شوید مثل:

- پریودهایی که به تدریج کم دردتر یا شدیدتر می شوند.

- عدم خونریزی در زمان قاعدگی

- سیکل های کوتاه تر

- تغییر نشانه های قاعدگی یا ترکیب نشانه های قاعدگی با نشانه های یائسگی مثل گرگرفتگی یا مسایل مربوط به خواب

سیکل یائسگی یک نمایشگر مهم در سلامتی است. تغییرات در طول سیکل، خونریزی غیرعادی و هر نوع تغییرات دیگری که شما را نگران می کند را باید با پزشک درمیان بگذارید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، زهرا احمدزاده ثانی آبادی
منبع: medicinenet.com