تسکین علائم عادت ماهیانه به کمک رابطه جنسی

دلایلی وجود دارد که  نشان می دهد انجام رابطه جنسی در طول دوره پریود ماهانه، دلچسب  و حتی ایمن نیست. اما برعکس دلایلی نیز وجود دارد که نشان می دهد با رعایت نکاتی مثل بهداشت واستفاده از کاندوم ، در طول پریود نیز می توان رابطه جنسی کاملاً ایمن داشت  و حتی این امر می‌تواند به شما کمک کند که احساس بهتری داشته باشید.

گاهی اوقات لیست بی‌پایانی از تاثیرات عادت ماهانه دیده می‌شود همانند گرفتگی عضلات، نفخ، خواب ناکافی و تداخل با زندگی جنسی و... . اما با کم شدن علائم پریود در خلال شروع واقعی قاعدگی، ممکن است احساس کنید که همه چیز عادی است  و بخواهید بدانید که انجام رابطه جنسی در طول عادت ماهیانه، مشکلی دارد یا نه؟

انجام رابطه جنسی و سیکل ماهیانه

تحقیقات نشان می‌دهند که علاقه زنان به رابطه جنسی معمولاً با تمایل آنها به شروع رابطه جنسی سنجیده می‌شود که در روزهای قبل و بعد از تخمک‌گذاری در اوج خود است. تخمک‌گذاری در حدود 14 روز پس از شروع آخرین پریود، آغاز می‌گردد، بنابراین علائم پریود ، معمولاً یک هفته یا چند روز پیش از شروع پریود بعدی آغاز می‌شوند – و به همین دلیل میل جنسی زن در این هفته کاهش می یابد.

به گفته محققان برای بقاء نسل، محرک‌های جنسی زنان در دوره باروری و حین تخمک‌گذاری در بالاترین سطح است و سپس در طول پریود میزان تحریک جنسی به حداقل می‌رسد. با این وجود، محققان بر این باورند که صدها عامل دیگر "از میزان خواب و استرس گرفته تا نحوه احساس او در مورد همسر" بر میزان تحریک جنسی یک خانم تاثیر می‌گذارند.

پریود و رابطه جنسی

زنانی که  دارای علائم دردناک پریودند، دلایلی برای عدم تمایل به انجام رابطه جنسی در این برهه از ماه دارند. علائم پریود، همانند نفخ، سر درد، حساس شدن سینه‌ها و گرفتگی عضلات از نظر جسمی تمایل به رابطه جنسی را کاهش می‌دهند. به علاوه، علائم احساسی پریود ماهانه، همانند زودرنجی، افسردگی و استرس نیز، می‌توانند معاشقه را غیرجذاب نمایند. اما در حقیقت، رابطه جنسی می‌تواند راهی مناسب، برای آرام نمودن علائمی همانند تنش و استرس باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که استرس زن  بر اثر معاشقه، کاهش می‌یابد.

احتمالاً فعالیت جنسی بانو را آرام کرده و احساس راحتی بیشتری به او می‌دهد. با این وجود، زنانی که احساس گرفتگی عضلانی دارند، بر اثر تحریک و ارضاء شدن به طور موقت، احساس گرفتگی بیشتری خواهند داشت، چرا که مواد شیمیایی که طی ارضاء آزاد می‌شوند، منجر به انقباض رحمی می‌گردند.

رابطه جنسی در طول پریود: انجام ایمن رابطه

داشتن یا نداشتن رابطه جنسی در حین پریود، سئوالی اجتناب ناپذیر برای زنان و  همسرانشان در طول زندگی مشترک است. انجام رابطه جنسی در طول پریود به ایمنی هر زمان دیگر است، تصمیم‌گیری در مورد انجام رابطه جنسی کاملاً شخصی است و به اعتقادات مذهبی و میزان راحتی دو نفر در انجام این‌ کار بستگی دارد.

در صورت تمایل به انجام رابطه جنسی در طول پریود، چند نکته مهم وجود دارد که بهتر است به خاطر بسپارید:

- در مورد بارداری هوشیار باشید. این امکان نادر است، اما زنان می‌توانند در طول پریود حامله شوند. درصورتی که تمایلی به بچه‌دار شدن ندارید، حتی در طول پریود نیز اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهید.

- در مورد بیماریهای قابل انتقال از طریق جنسی هوشیار باشید. در طول رابطه جنسی احتمال سرایت بیماری‌ها افزایش نمی‌یابد؛ اما هنوز هم این خطر وجود دارد. رابطه جنسی در طول پریود، نیازمند کاندوم‌های لاتکس برای جلوگیری از آلودگی است. زنان مبتلا به ایدز باید در طول پریود از رابطه جنسی خودداری نمایند ، چرا که حتی با وجود کاندوم، میزان خون موجود می‌تواند احتمال آلودگی را بسیار بالا ببرد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، نازنین جعفری
منبع: webmd.com