مهمترین عوامل سکته‌ مغزی در زنان

سالانه بیش از نیمی از 795 هزار مورد سکته مغزی در آمریکا در زنان رخ می‌دهد و همچنین کیفیت زندگی زنان پس از تجربه سکته نسبت به مردان وخیم‌تر است.
هورمون‌ها، بارداری، وضع حمل و دیگر ویژگی‌ها و فاکتورهایی که خاص زنان هستند، آنان را بیش از مردان در معرض انسداد رگ‌های مغز و در نتیجه سکته مغزی قرار می‌دهند و به همین دلیل آشنایی با چگونگی کاهش خطر این عارضه برای زنان حائز اهمیت است.

پری اکلامپسی

این عارضه فاکتور خطرزای مهمی در طول دوره بارداری و پس از آن است. به همین دلیل پیشگیری از ابتلا به این عارضه نکته کلیدی است. در دستورالعمل جدید منتشر شده در مورد چگونگی پیشگیری از سکته مغزی آمده است زنانی که به فشارخون مزمن مبتلا هستند یا از فشارخون ناشی از بارداری‌های گذشته رنج می‌برند لازم است از هفته دوازدهم تا زمان وضع حمل، دوز پایینی از آسپرین را مصرف کنند.

در صورتی که عارضه پری اکلامپسی پیشرفت کند، فرد در معرض بیشتر خطر فشارخون بالا و سکته مغزی قرار می‌گیرد.

داروهای ضدبارداری

مصرف این نوع داروها فرد را در معرض سکته مغزی قرار می‌دهد به همین دلیل لازم است پیش از مصرف داروهای ضدبارداری، فشارخون تحت کنترل باشد. همچنین زمانی که همزمان با مصرف این داروها سیگار مصرف شود بیشتر احتمال می‌رود که فرد سکته مغزی و قلبی را تجربه کنند.

هورمون درمانی جایگزین

بررسی‌ها نشان می‌دهد روش هورمون درمانی جایگزین با تشدید بیماری‌های قلبی - عروقی ارتباط دارد.

میگرن آورا

زنان چهار برابر بیش از مردان به سردردهای میگرنی مبتلا می‌شوند. عارضه میگرن آورا سردردهای میگرنی معمول به علاوه اختلال در بینایی، احساس کرختی و سختی در صحبت کردن اتفاق می‌افتند و یکی از عوامل خطرزا در بروز سکته مغزی است.

آریتمی قلبی

این عارضه شایع‌ترین مشکل ضربان قلب است به گونه‌ای که خطر سکته مغزی را چهار تا پنج برابر می‌کند. همچنین با افزایش سن، احتمال ابتلای زنان به آریتمی قلبی بالاتر می‌رود.

فشارخون بالا

رابطه تنگاتنگ بین فشارخون بالا و سکته مغزی یکی از موضوعات مهم و اصلی در حوزه پزشکی است. در صورتی که فشارخون فرد کاهش یابد، خطر سکته مغزی نیز پایین می‌آید.

منبع: ایسنا