بیماریهای مقاربتی

در مورد بیماری های مقاربتی چه می دانید؟ راه انتقال آن ها چیست؟ چه علائم و چه خطراتی دارند؟ برای پیشگیری چه باید کرد؟

بیماری های مقاربتی (STDS) بیماری هایی هستند که در اثر ارتباط جنسی ایجاد می شود مانند:

1-  واژینوز باکتریال

2-  عفونت کلامیدیایی

3-  عفونت گنوره

4-  هپاتیت های ویروسی

5-  هرپس ( تب خال تناسلی)

6-  HIV/AIDS (ایدز)

7-  HPV (زگیل تناسلی)

8-  PID (عفونت لگنی)

9-  سیفلیس

10- عفونت تریکومونایی و ...

در رابطه با شایعترین آنها توضیحات بیشتری بخوانید:

- واژینوز باکتریال گاهاً با علائم افزایش ترشحات با بوی ناخوشایند، احساس سوزش هنگام ادرار و یا خارش ظاهر می گردد ولی در اکثر مواقع بدون علامت است.

مهمترین خطر آن این است که حتی در موارد بدون علامت شانس ابتلا به سایر بیماریهایی مقاربتی مانند ایدز , هرپس وکلامیدیا را افزایش می دهد. همچنین شانس عفونتهای لگنی را که موجب چسبندگی اطراف لوله های رحمی و در نتیجه نازایی، دردهای لگنی و حاملگی های خارج رحم می گردد را بالا می برد.

- عفونت کلامیریایی از دیگر موارد شایع بیماریهای مقاربتی می باشد که می تواند از طریق سکس دهانی،آنال (مقعدی) و یا واژینال (مهبلی) ایجاد گردد. این بیماری نیز می تواند خاموش و بدون علامت باشد و یا در صورت بروز علائم ترشحات غیر طبیعی و احساس سوزش هنگام ادرار می تواند از علائم آن باشد. در صورت انتشار عفونت به لگن و لوله های رحمی, بیماری همچنان می تواند بدون علامت باشد و یا موجب درد زیر دل، کمر درد، درد هنگام مقاربت، تب و خونریزی غیر طبیعی گردد. در صورتی که این بیماری درمان نشود می تواند موجب آسیب غیر قابل برگشت به لوله های رحمی شود که خود باعث درد لگنی در سنین بالاتر و نازائی و حاملگی های خارج رحمی گردد. و ریسک ابتلا به ایدز در این افراد بالا می رود.

قطع رابطه جنسی در صورت بروز علائم و شروع سریع درمان، معاینات منظم دوره ای جهت شناسایی موارد بدون علامت و آزمایشات سالانه از نظر ابتلا به کلامیدیا در تمام خانم ها ,خصوصاً افراد جوان دارای ارتباطات جنسی توصیه می گردد. در افراد جوان بعلت ساختار دهانه رحم شانس بروز بیماری های فوق و خطرات آن بیشتر می باشد.

- هرپس و یا تب خال تناسلی نیز از بیماری های شایع مقاربتی می باشد که در صورت علامت دار بودن، ضایعات دردناکی شبیه به تب خال در ناحیه تناسلی وجود دارد، ممکن است فردی که بیماری را انتقال داده هیچ ضایعه ای نداشته باشد.

انتقال از مرد به زن شایعتر از عکس آن می باشد و این بیماری عودهای مکرر خواهد داشت. اولین ظهور بیماری طی 2 هفته بعد از انتقال دیده می شود و ترمیم ضایعات 2 تا 4 هفته طول می کشد. از آنجا که بیماری در بسیاری موارد علامت نمی دهد امکان دارد که اولین اپیزود بیماری سالها بعد از انتقال ظاهر گردد.

- زگیل تناسلی (HPV) از دیگر بیماریهای مهم مقاربتی می باشد، اکثر بیماران علامتی ندارند و در اکثر موارد سیستم ایمنی بدن طی 2 سال این بیماری را برطرف می سازد. انواع خاصی از این ویروس می توانند زگیل تناسلی ایجاد کنند و انواع دیگری از آن می تواند زمینه ساز سرطان دهانه رحم (سرویکس) باشد.

زگیل های تناسلی ممکن است هفته ها و یا حتی ماه ها بعد از تماس با فرد آلوده ایجاد شوند.

از آنجا که این بیماری بدون اینکه علامت خاصی ایجاد کند باعث تغییرات سلولی  زمینه ساز سرطان دهانه رحم می گردد,

لذا انجام تست پاپ اسمیر (سیتولوژی دهانه رحم) جهت پیشگیری از سرطان دهانه رحم بصورت سالانه در همه خانم ها توصیه می شود.

تست دیگری به نام HPV-Test  که در موارد خاصی انجام می شود نیز می تواند وجود این بیماری بدون علامت را مشخص کند که در نتیجه بیمار با دقت بیشتری تحت نظر قرار خواهد گرفت.

تزریق واکسن این بیماری در سنین 9- 25 سال عامل موثر دیگری در پیشگیری از این بیماری می باشد.

کاندوم در پیشگیری از بیماری های مقاربتی تاثیر بسزایی دارد ولی توجه به این نکته مهم است که پیشگیری کامل ایجاد نمی کند.

مطمئن ترین راه پیشگیری، رابطه تک همسری متقابل (mutually monogamous relationship)

میباشد. وبهترین راه پیشگیری از عوارض این بیماریها، شروع سریع درمان در صورت وجود علائم ودر صورت نداشتن علامت ،معاینات منظم دوره ای هر ۶ ماه وانجام تست پاپ اسمیر سالانه می باشد.

شستن واژن، ادرارنمودن و دوش و اژینال از ابتلا به عفونت های مقاربتی پیشگیری نمی نماید.

دکتر فرشته سربازی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
مجله پزشکی مادر