آکوا ژیمناستیک ویژه دوران حاملگی

آکوا ژیمناستیک با انجام حرکات و نرمشهای خاص در آب،  ویژه بانوان باردار در بیمارستان انجام می شود.

الهام معماری، کارشناس مامائی و مسئول بخش آکوا ژیمناستیک بیمارستان صارم، در گفتگو با خبرنگار مجله پزشکی مادر گفت: آکوا ژیمناستیک به معنای انجام حرکات و نرمشهای خاص در آب ویژه بانوان باردار است. بدین منظور استخری ویژه، بهمراه امکانات لازم در بیمارستان تخصصی زنان و زایمان صارم که تنها مرکز مجهز به  این امر در تهران است، طراحی گردیده تا برطرف کننده نگرانیها و ترسهای مخصوص دوران بارداری شود. این کلاس ها با دوره ورزشی از 4 ماهگی خانم های باردار و با مجوز پزشکی و تشکیل پرونده صورت می پذیرد.

در این مرکز خانم های باردار قبل از انجام ورزش ها چکاپ می شوند و فشار خون آنها اندازه گیری می شود. ورزش یوگا، ورزش های کششی و حرکت های ویژه توسط مربیان در استخر به مادران باردار آموزش داده می شود تا کمتر دچار کمر دردهای بارداری شوند. با انجام این حرکات در آب گرفتگی ماهیچه های پا برطرف خواهد شد و از ورم و واریس بارداری پیشگیری می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تغییر وزن خانم های باردار در دوران حاملگی امری طبیعی است، اما اضافه وزن بیش از 9 تا 11 کیلو گرم توصیه نمی شود. در این مرکز از اضافه وزن مادر باردار جلوگیری خواهد شد. انجام نرمش ها و حرکات تکنیکی که آموزش داده می شود سبب پیشگیری از یبوست در دوران بارداری می شود.

مسئول بخش آکوا ژیمناستیک در ادامه خاطر نشان کرد: این کلاس های ورزشی ویژه مادران باردار در برطرف کردن افسردگی مادران نقش بسزایی را ایفاء می کند و ستون فقرات مادر را تقویت خواهد کرد. با انجام حرکاتی که توسط مربیان مجرب صورت می پذیرد از آرتروز کمر و گردن و همچنین دیسک های کمر و گردن جلوگیری می شود. یکی از مهمترین فواید حضور در این جلسات کمک به تقویت عضلات و جلوگیری از افتادگی رحم است.

وی با اشاره به این مهم یادآور شد: در این مرکز مادران برای زایمان طبیعی آماده می شوند چرا که توصیه ما به انجام زایمان طبیعی است. مادران را با وظایفشان همچون اهمیت شیردادن به فرزند بدون نگرانی از تغییرات فیزیکی در اندام آشنا خواهیم کرد. به خانم های باردار آموزش نرمشهای مخصوص دوران بارداری و تکنیکهای تنفسی و آموزش ریلکسیشن به همراه آموزش های لازم جهت چگونگی ارتباط برقرار کردن مادر با جنین در شکم داده می شود.

همچنین مشاوره های دوران بارداری ویژه مادران باردار و همسر آنها تدارک دیده شده است، با انجام این مشاوره ها نگرانیهای ناشی از تغییرات فیزیکی و روحی روانی در این دوران کاسته می شود. مشاوره بارداری، تغذیه در دوران بارداری، آمادگی جهت زایمان، مراقبت های قبل و بعد از زایمان به خانواده ها ارائه می شود.

گروه خبرنگاران مجله پزشکی مادر، مریم کریمی