دیابت بارداری

خانم های با سابقه دیابت بارداری، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی های بعدی هستند.

دکتر مهاجر فوق تخصص غدد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مجله پزشکی مادر گفت: دیابت بارداری نوعی از دیابت است که برای اولین بار در دوران بارداری دیده می شود طی یک بارداری طبیعی، تغییراتی در سطح هورمونها رخ می دهد که در نتیجه این تغییرات در افرادی که زمینه مساعدی دارند انسولین دیگر نمی تواند به درستی عمل خود را انجام دهد و در نتیجه قند خون بالا می رود.

دکتر مهاجر همچنین از عوامل خطر ابتلا به دیابت در دوران بارداری گفت: می توان به عوامل زیر اشاره کرد:
1- سابقه خانوادگی دیابت
2- سن بالای 25 سال
3- سابقه دیابت بارداری و یا سابقه تولد نوزاد با وزن بیش از 4 کیلو گرم
4- اضافه وزن
5- اختلال تحمل گلوکز (یعنی قند خون بالاتر از حد طبیعی، بین 10 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر، ولی به حدی که بیماری دیابت به آن اطلاق نمی شود)

وی همچنین در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: در صورت ابتلای شما به دیابت بارداری، لازم است بررسی های بیشتری توسط پزشک بر روی جنین انجام شود که در این راستا انجام سونوگرافی برای بررسی میزان رشد جنین و بررسی میزان حرکت و ضربان قلب جنین ، توصیه می گردد.

دکتر مهاجر از عوارض ناشی از دیابت بارداری درمان نشده گفت: وزن بالای نوزاد در هنگام تولد، که می تواند منجر به زایمان سخت و وارد آمدن آسیب به نوزاد شود. کاهش قند خون نوزاد بعد از تولد، که می تواند منجر به تشنج و کاهش سطح هوشیاری و یا ایجاد عوارض مغزی شود و همچنین باعث ایجاد مشکلات تنفسی نوزاد شود. البته نباید ناهنجاری های جنینی ( در صورتی که قند خون از ماه های اول بارداری بالا باشد احتمال ایجاد ناهنجاری در جنین وجود دارد.) و حتی احتمال سقط جنین بسیار زیاد است. البته باید گفت: زیادی مایع آمنیوتیک که به دنبال آن خطر گیر افتادن بند ناف و خفه شدن جنین وجود دارد.

وی همچنین ادامه داد: خانم های با سابقه دیابت بارداری، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی های بعدی می باشند. افراد با برنامه غذایی مناسب، فعالیت های بدنی مناسب، تزریق انسولین در صورت نیاز باید دیابت را کنترل کنند .

خانم های باردار مبتلا به دیابت باید 6 هفته بعد از بارداری، قند خون خود را اندازه گیری نمایند. خوشبختانه در اکثر خانم های مبتلا به دیابت بارداری، بعد از زایمان، دیابت از بین می رود ولی این افراد به ویژه در صورت عدم کاهش وزن، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی های بعدی ویا دیابت نوع دو در آینده خواهند بود.

مجله پزشکی مادر