انزال زودرس

هنگام فعالیت جنسی ابتدا خون زیادی در اندامهای جنسی جمع میشود.سپس تحریک بالا رفته و مدتی در یک حدثابت باقی میماند.آنگاه اگر شدت تحریک از این آستانه ثابت بالاتر برود رفلکس ارگاسم و دفع منی از بدن رخ میدهد.

در انزال زودرس مرد مکررا پیش از زمان دلخواه خود به ارگاسم رسیده و انزال میکند.هیچ چارچوب زمانی دقیقی برای تعریف این اختلال وجود ندارد.تشخیص وقتی گذاشته می شود که مرد همیشه قبل یا بلافاصله بعد از دخول در مهبل (واژن)انزال کند.پزشک باید عواملی مانند سن، تازگی همسر،دفعات و طول مدت نزدیکی را که بر طول مدت مرحله تحریک تأثیر می گذارند را در نظر بگیرد.انزال زودرس در بین مردانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بیشتر گزارش می شود.اعتقاد بر این است که علت این امر اهمیتی است که این افراد به ارضای همسر خود می دهند،ولی علت واقعی این شیوع بیشتر مشخص نیست.برخی محقین مردان مبتلا به انزال زودرس را به 2 دسته تقسیم میکنند.

1) مردهایی که به دلیل کوتاهتر بودن زمان نهفتگی عصبی از لحاظ فیزیولوژیک مستعد اوج لذت جنسی سریعی هستند.
2) آنهایی که به علت روانی یا رفتاری شرطی شده اند.اشکال در کنترل انزال ممکن است مربوط به اضطراب نسبت به رابطه جنسی، ترس ناخودآگاه در مورد مهبل باشد.همچنین ممکن است حاصل شرطی شدن منفی فرهنگی باشد.مردی که اغلب تماس های جنسی اولیه اش با خواهش بوده که مصرانه خواهان تمام شدن هر چه سریعتر عمل جنسی بوده اند و یا روابط جنسیش در موقعیت هایی صورت گرفته است که امکان دیده شدن و رسوایی وجود داشته است،ممکن است برای ارگاسم سریع شرطی شده باشد.این مشکل در مردان جوان بی تجربه بیشتر دیده می شود.

درمان:

روش semens

- یکی از زوجین اقدام به تحریک آلت با دست میکند وبه محض اینکه احساس انزال به مرد دست می دهد،تحریک را فورا و پیش از انزال قطع می کند.این روش قطع و وصل مرتبا تکرار می شود وتا زمانی که مرد احساس کنترل بر انزال را دارد،ادامه می یابد.

- روش فوق را حین نزدیکی نیز می توان به کار برد.توصیه می شود زوجین در حین نزدیکی از وضعیت woman on topاستفاده نمایند.

- تکنیک فشار: فشار سر آلت یا انتهای آلت قبل از انزال سبب عقب افتادن ارگاسم می شود. این حالت سبب کم شدن تجمع خون در آلت و کاهش نعوظ (ارکسیون) می شود.

- روش های دیگر برای ارگاسم طولانی و ضد انزال زود رس در مردان عبارتند از:استفاده از کرم های کاهش دهنده حس سطحی ناحیه دستگاه تناسلی مانند ژل لیدوکایین، کشیدن کاندم روی آلت پس از 15 دقیقه .

- کاندوم سبب کاهش تحریک پذیری می شود در صورتی که یک کاندوم قادر به این کار نباشد از دو کاندوم می توان استفاده کرد ضمن اینکه کاندوم سبب جلوگیری از بیماری های مقاربتی و حاملگی هم می شود.


دکتر معصومه پیری – مجله پزشکی مادر
منبع: آکسفورد