ایجاد یا كاشت پستان - جراحی ترمیمی

این جراحی ها برای درمان كانسر نیست ، اما جهت بهبود ظاهر پستان بعد از جراحی استفاده میشود. اگر بیمار قصد جراحی ترمیمی دارد مهم است كه قبل از جراحی پستان، با یك جراح پلاستیك مشورت كند . توصیه در مورد نوع جراحی ترمیمی و زمان انجام آن بستگی به مسائل مختلف دارد. ترمیم پستان را میتوان همزمان با جراحی اولیه (ترمیم فوری ) یا بعد از مدتی (ترمیم تاخیری ) انجام داد .

مسائل جنسی در پستان ترمیمی :
در پستان ترمیمی احساس لذت در لمس پستان و نوك پستان از دست میرود. اعصاب مسئول حس نوك پستان از عمق پستان رد میشود كه در هنگام جراحی پستان قطع شده و قابل ترمیم نمیباشد و لذا نوك پستان حس نداشته یا حس خیلی كمی دارد و حس پوست اطراف پستان نیز خیلی كم است هر چند مقداری از حس را بعد از مدتی بدست می آورد. جراحی ترمیمی پستان به تعدادی از بیماران كمك میكند تا احساس زنانگی و زیبایی را بیشتر حس كنند، هر چند این احساس خیلی كامل نیست .

چه انتطاری از جراحی دارید:
برای خیلی ها فكر جراحی خیلی ترسناك است . اما با شناخت بهتر ازمسائلی كه قبل، در ضمن، و بعد از جراحی پیش می آید می توان این ترس را کم کرد .
قبل از جراحی : امروزه پس از شک به کانسر پستان با استفاده از روش دو مرحله ای ابتدا از توده مشکوک بیوپسی شده و تشخیص اینكه بیمار كانسر دارد یا خیر در عرض چند روز داده میشود.
با روش بررسی پاتولوژی سریع در ضمن جراحی می توان هر دو مرحله جراحی را در یك مرحله انجام داد . در این روش باید از قبل بین جراح و متخصص پاتولوژی هماهنگی لازم به عمل آید.
اما وسعت درگیری تنها بعد از جراحی كامل مشخص میشود .بیمار معمولا چند روز قبل از جراحی با جراح ملاقات دارد كه در ضمن آن باید در مورد مسائل خاص بحث شود.

بعد از جراحی : بعد از جراحی معمولا محل زخم جراحی پانسمان شده و یك یا دو درن پلاستیكی در محل جراحی قرار داده می شود، تا خون و ترشحات محل جراحی را خارج كند . مراقبتهای محل جراحی شامل تخلیه و اندازه گیری مایعات و گزارش تغییرات آ ن به پزشك و پرستار می باشد . اغلب درن برای دو هفته در محل می ماند . هرگاه تخلیه مایع به كمتر از 30 سی سی در روز رسید درن خارج میشود . بعضی از جراحان دست را به گردن آویزان می كنند . ولی بعضی دیگر اجازه حركت به بیمار میدهند . اغلب بیماران درد كمی در محل جراحی دارند ، واز یك احساس عجیب در محل و زیر بغل ناراحت هستند( خواب رفتگی، درد فشار آورنده وكشیدگی ).

دستوراتی درباره مراقبتهای بعد از جراحی معمولا به بیمار داده می شود كه مسائل زیر درآن مطرح است :
- مراقبتهای بعد از جراحی از زخم و پانسمان.
- چگونگی مراقبت از محل درن و ارزیابی مایعات خروجی از آن.
- علایم عفونت چیست ؟
- چه هنگام با پزشك و پرستار تماس گرفته شود.
- چه هنگام از دست كار گرفته شود و چه ورزشهایی توصیبه میشود تا از سفتی ومحدودی حرکت دست جلوگیری شود.
- چه هنگام مجددا پوشیدن برا
BRA (سینه بند)شروع شود.
- چه هنگام استفاده از پروتز شروع شود و چگونه استفاده گردد.
- چه غداهایی مصرف و چه غذاهایی مصرف نشود.
- چه داروهایی مصرف شود ؟ از جمله داروی ضد درد

- محدودیت فعالیتها
- ازجمله احساسات محل جراحی خواب رفتگی در دست می باشد.
- چه تصویر ذهنی در مورد بدن خود داشته باشد.
- اقدامات پیگیری ومعرفی به مراكز بازتوانی. كه در آن داوطلبان كارشناس كه كانسر پستان داشته اند در اطلاع رسانی، مراقبت و آرام سازی، بیماران آنها را یاری میدهند.
اغلب بیماران پزشك خود را در 7 تا10روز بعد از جراحی ملاقات می كنند. پزشك شما باید در مورد گزارش پاتولوژی و در صورت لزوم ادامه درمان توضیح دهد و اگر درمان اضافه تر لازم باشد شما را به مركز سرطان شناسی داخلی و یا رادیوتراپی معرفی كند.

دکتر فریبرز مکاریان – فوق تخصص خون و آنکولوژی