میوه موجب تقویت حافظه می شود

استفاده از سبزیجات و میوه ها در ماه رمضان:
حدود 80 درصد حجم میوه ها را نیز آب تشکیل می دهد. تنها ماده غذایی که برطرف کننده تمام نیازهای بدن می باشد میوه است.
وعده سحری بهترین زمان برای خوردن میوه‌ها و جبران آب بدن و پیشگیری از تشنگی در طی روز است.
به گزارش خبرنگار مجله پزشكی مادر،
خشكی ، یبوست یکی از مشکلات شایع و فراگیر روزه داران در ماه رمضان است، این عارضه به دلیل کاهش آب بدن بروز می‌کند.

در فاصله افطار تا سحر آب فراوان بنوشید و اگر برایتان مقدور نبود، مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند در این زمان به تامین آب بدن شما کمک کند.

برای پیشگیری از یبوست، بدن هم به فیبر و هم آب نیاز دارد بنابراین مصرف میوه‌ها به دلیل داشتن آب فراوان و سبزیجات به علت فیبر زیاد در ماه رمضان به روزه داران توصیه می‌شود.

اگر امکان تهیه میوه‌های متنوع برای افراد باشد، بهتر است اصل را بر تنوع مصرف میوه گذاشت.

برخی افراد به دلیل ناراحتی معده هضم و جذب میوه‌ها برایشان مشکل است. بنابراین بهتر است این افراد از میوه‌های رسیده‌تر یا  آب پز و بخار پز كه به جداره معده آسیب نمی‌زنند، مصرف کنند.

میوه ها برخلاف گوشت و لبنیات که حاوی کلسترول مضر هستند از آن تهی می باشند ؛ میوه موجب تقویت حافظه می شود. لازم به ذکر است که میوه سوخت اساسی مغز است و تاثیر مثبتی بر روی مغز می گذارد، میوه ضد چاقی ، فشارخون بالا و عوامل دیگری است که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. میوه تنها ماده غذایی است که حاوی فیبرهای سالم و طبیعی می باشد. البته سبزیجات نیز اگر چه به پای میوه ها نمی رسند ولی آنها هم سرشار از فیبر هستند.

سبزیجات از كالری پایینی برخوردار هستند. می‌توان گفت كه تقریبا در حدود یك‌ سوم مردم دنیا از بیماری چاقی رنج می‌برند. به منظور كاهش وزن، فرد باید از غذاهایی با كالری پایین استفاده كرده و تحرك خود را نیز افزایش دهد. استفاده از سبزیجات در غذاهای اصلی و میان‌وعده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. چربی سبزیجات بسیار پایین بوده و همچنین فاقد كلسترول می‌باشند. سبزیجات تازه، حاوی مقدار كمی سدیم هستند. به طور كلی سبزی‌های منجمد نسبت به انواع تازه خود، حاوی مقدار بیشتری سدیم هستند. این رقم در سبزیجات كنسرو شده به بالاترین میزان خود می‌رسد.

سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. بسیاری از سبزیجات حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی از جمله آهن می‌باشند. آهن در خون‌سازی و تامین انرژی بدن نقش مهمی را ایفا می‌كند. استفاده ناكافی از آهن در رژیم غذایی روزمره باعث بروز كم‌خونی می‌شود. آهن در اسفناج، لوبیا، لوبیا قرمز، لوبیای چشم‌بلبلی، چغندر و انواع سیب‌زمینی‌ها یافت می‌شود. سبزی‌ها با رنگ سبز پررنگ مثل اسفناج، خردل، بروكلی و كلم، حاوی میزان بالایی كلسیم می‌باشند. كلسیم برای استحكام استخوان و دندان ضروری است و از بروز پوكی استخوان نیز جلوگیری می‌كند. سبزیجات دارای مواد فیبردار هستند.

مجله پزشکی مادر