نفخ در روزه داری

احساس پری و سفتی شکم، حس بسیار ناراحت‌کننده‌ای است که گاهی افراد با آن مواجه می‌شوند. این حس پری همان نفخ است. نفخ کردن بهایی است که ما باید برای خوردن بیش از اندازه بپردازیم.

نفخ شکم در حقیقت بیماری محسوب نمی شود. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بعد از خوردن، نفخ می کنید، به راحتی می توانید با تغییر دادن رژیم غذایی، به خودتان کمک کنید. تخمیر ، نوشابه‌های گازدار، هوای بلعیده شده هنگام غذا خوردن، یبوست حتی استرس و ناراحتی‌های روزانه می‌تواند سبب باد کردن و دردناک شدن شکم گردد.

علتهای مهم نفخ شدید شکم بسیار متعدد هستند كه می توان به تند بودن و بلافاصله غذا خوردن ، بلع هوا ، مصرف بیشتر  سایر لبنیات و مصرف برخی از مواد غذایی نفخ زا همچون حبوبات ، سیر ، پیاز ، گردو ، پسته اشاره كرد. پرخوری ، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده ، غذاهای تند و غذاهایی که ایجاد نفخ می کنند مثل تخم مرغ ،‌ کلم ، عدس ،‌ نوشابه های گازدار از علتهای نفخ شكم هستند.

خوردن وعده های کمتر و کوچک تر غذایی می تواند جلوی نفخ کردن را بگیرد.
سعی کنید غذا را آهسته و با آرامش صرف کنید، سریع غذا نخورید. نفخ شکم خود را با خودداری از مصرف مواد غذایی نفخ زا کنترل کنید. اگر بهبود پیدا نکردید بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

در موارد خیلی نادر ممکن است نفخ شکم به علت بیماریهای مختلفی از جمله زخم معده ، زخم اثنی عشر ، انسداد روده و معده ، بیماریهای التهابی روده و بویژه بیماری سوء جذب باشد.

هنگام افطار و سحر از پرخوری اجتناب کنید، آب میوه یا آب بنوشید. از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنید.
مقدار بیش از اندازه کالری در وعده غذایی باعث ترشح هورمون هایی از دیواره روده شده و باعث حالت تهوع و نفخ می شود.

بعد از افطار به پیاده روی بروید و یا به طور کلی ورزش کافی داشته باشید که هر دوی این کارها می توانند به عدم بروز نفخ و همین طور به هضم شما کمک کنند.

اگر زیاد دچار نفخ می‌شوید، بعد از افطار آدامس بجوید یا نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات مصرف نکنید.

از مصرف غذاهای نفاخ مثل شلغم، کلم، حبوبات، جوانه‌ها و عدس در هنگام افطار و سحر خودداری کنید.

سیگار نکشید.
فیبر بیش از حد در رژیم غذایی شما می تواند نفخ پس از غذا خوردن به وجود بیاورد.

اگر مبتلا به یبوست هستید حتما در جست‌ و جوی درمان باشید. در مصرف مکمل‌های فیبردار دقت کنید. حساب فیبرهایی را که می‌خورید، داشته باشید.

در انتخاب سبزی‌ها دقت کنید. سبزیها را پخته مصرف كنید تا خام. پختن غذاها، هضم آنها را راحت‌تر می‌کند. گوشت و حبوبات و غلات را به صورت پخته مصرف کنید.

مصرف زیاد نمک سبب جذب مقدار فراوانی آب از معده می‌شود. میزان نمک را در غذاهایتان کاهش دهید و از غذاهای آماده و صنعتی کمتر استفاده کنید.

روی کمر دراز بکشید. یکی از دست‌هایتان را روی شکم بگذارید و نفس عمیق بکشید.

غذاهایی که ایجاد مقادیر زیادی گاز می‌کنند. شامل : شیر و فرآورده‌های لبنی . حبوبات به ویژه انواع لوبیا و عدس و سبزیجاتی مثل انواع کلم – پیاز – پیازچه – ترب و تربچه – شغلم – فلفل سبز و قرمز – هویج – کرفس – میوه‌هایی نظیر سیب، موز، انگور، کشمش، زردآلو و آلو، طالبی ، گرمک، خربزه ، هندوانه و آوکادو كه باید از خوردن آنها در هنگام سحر و افطار پرهیز كنید.

یکی از راههای مناسب و مؤثر برای از بین بردن نفخ ناشی از حبوبات آن است که آنها را به مدت 24 ساعت قبل در آب خیسانده و بعد از 24 ساعت آب آن را دور ریخته و بعد از طبخ با غذاهای مختلف مصرف کرد. مطمئناً از این راه خاصیت نفخ‌زایی حبوبات بسیار کمتر است.

مجله پزشکی مادر