چاقی مهم ترین عارضه ناشی از روزه داری نامناسب است

دستگاه گوارش هر فردی در مدت 11 ماه سال از مواد غذایی مختلف انباشته می شود. این دستگاه هم مانند هر عضو دیگری نیاز به استراحت دارد، و عدم استراحت مناسب باعث فرسودگی و ناتوانی جسم و روان و به دنبال آن بروز بیماری های مختلف خواهد شد.

انرژی مورد نیاز جهت انجام فعالیت روزمره، با صرف سحری تأمین خواهد شد، عوارض سوء حاصل از روزه گرفتن، ناشی از تغذیه نامناسب به ویژه در وعده سحر است و ارتباط مستقیمی با خود روزه داری ندارد.

با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز ، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی و دیر هضم می شوند، تنها قسمتی از فواید روزه داری برای سلامت است،

عدم پیروی روزه داران از برنامه صحیح و مناسب غذایی می تواند عوارضی همچون افزایش چربی‌ های نامطلوب خون را به همراه داشته باشد.

برنامه غذایی نامناسب در ماه مبارک رمضان عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

چاقی مهم ترین عارضه ناشی از روزه داری است که به دنبال مصرف غذاهای نامناسب و چرب ایجاد می شود.

مصرف زیاد مواد پُرچرب و سرخ کردنی ،غذاهای تند و مصرف غذاهایی که ایجاد نفخ معده می کند مانند کلم ها و حبوبات، مصرف نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات باعث ایجاد گاز و سوء هاضمه می شود.

سنگ کلیه بیشتر در افرادی که کمتر مایعات می نوشند ، دیده می شود. برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه توصیه می شود میزان مصرف مایعات روزانه ی خود را افزایش دهید،

عرق کردن بیش از حد، ضعف، خستگی ،فقدان انرژی، سرگیجه مخصوصا زمانی که از حالت نشسته و یا خوابیده به حالت ایستاده درمی آیید، رنگ پریدگی و احساس غش کردن از علائمی هستند که با کاهش فشار خون در ارتباط هستند. این علائم اغلب در بعد از ظهرها  ایجاد می شود.  وعلل آن نیز میزان مصرف کم مایعات و کاهش مصرف نمک است.

و در پی آن عوارضی همچون بی حوصلگی، نفخ و یبوست، خستگی و ضعف حافظ

کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها ایجاد می شود. - لاغری و ضعف و ناتوانی

کاهش غذا و آب مصرفی و تغییر روال معمول زندگی و کوتاه تر شدن زمان خواب می توانند در برخی افراد استرس زا باشند، لذا بسیار مهم است که عوامل بالقوه استرس زا را مدیریت کنید. در برابر آفتاب گرم فعالیت یا ورزش نکنید و همچنین احساس عصبانیت و تنش های خود را کنترل نمایید.

این مشکلات به هیچ وجه طبیعی و ناشی از یک روزه داری مناسب و صحیح نیست.

بنابراین از مصرف مواد غذایی سرخ کرده، انواع شیرینی (به خصوص زولبیا و بامیه)، دسرهای چرب، غذاهای چرب و شور و نمک دار و انواع سس ها و ... بپرهیزید. و همچنین از مصرف زیاد غذاهای پرحجم فراوان پرهیز کنید تا با مشکل اضافه وزن، افزایش چربی خون و اختلالات گوارشی مواجه نشوید.

مجله پزشکی مادر