شاخص ‏ترین تأثیر روزه کاهش خطر ابتلا به بیمارى‏هاى قلبى به ویژه سکته قلبى است

روزه داری تاثیرات بسیاری در سلامت جسمی و روحی افراد دارد، چنانچه سبب بهبودی و درمان بسیاری از امراض می شود.
به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، همانطور که استراحت برای اعضای مختلف بدن لازم و ضروری است،‌ برای دستگاه گوارش نیز امری حیاتی و واجب است و چه بهتر این استراحت از طریق پیروی از یک برنامه ثابت غذایی و در طول یک ماه باشد تا به فواید غیر قابل انکار دست یابیم.

البته باید بدانید: روزه باعث تقویت حافظه نیز می شود، بدون شک حافظه نقش بسیار مهمى در پیشرفت و ترقى انسان ایفا می کند. افرادى که از حافظه قوى برخوردارند، موفق ترند.

کسانى که روزه مى ‏گیرند علاوه بر اینکه از برکات معنوى، برخوردار مى ‏شوند، حافظه آنان هم تقویت مى ‏گردد، روزه مقاومت سلو‌ل‌های مغزی را در مقابل سکته بالا می برد. 

یکى از معضلاتی که بشر عصر حاضر با آن دست به گریبان می باشد معضل چاقى است، به کمک این ماه پر برکت می توان این معضل را تا حدی برطرف کرد. چاقی احتمال ابتلا به بیماریهاى مزمن مانند بیمارهاى قلبى و عروقى ، چربى خون ، فشار خون بالا ، دیابت و ... را افزایش مى‏ دهد. هنگامی که روزه‏ می گیریم قند خون ، در کبد مى‏ ریزد و چربى‏ هایى که در زیر پوست ذخیره شده‏ اند و پروتئین‏هاى عضلات و غدد و سلولهاى کبدى آزاد مى‏ شوند و صرف تغذیه اندام مى‏ شوند.

بر اساس آخرین تحقیقات ، روزه دارى یکى از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت افراد است. شاخص‏ ترین تأثیر آن کاهش خطر ابتلا به بیمارى‏ هاى قلبى به ویژه سکته قلبى است. با روزه گرفتن دستگاههاى مختلف بدن به ویژه دستگاه گوارش و گردش خون استراحت مى ‏کنند. استراحت این دو دستگاه به شدت بر سلامت قلب و اندامهاى گوارشى مؤثر است.

محققان معتقدند : روزه بهترین راه معالجه و حفظ تندرستى است. مخصوصا امراضى که بر دستگاه‏ هاى هاضمه ، به خصوص کلیه و کبد عارض مى ‏شوند و توسط دارو نمى ‏توان آنها را علاج نمود ، روزه به خوبى معالجه مى ‏نماید.

روزه پاسخ سیستم ایمنی سلولی را افزایش داده و باعث بهبود کارآیی سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود. 

دفع فضولات و سموم متراکم با روزه داری باعث استراحت نسبی کلیه‌ها نیز می شود . سم زدایی یکی از بهترین فواید روزه داری است. سم زدایی یا دفع سموم از بدن به طور طبیعی از طریق روده ها ، کبد ، کلیه ها ، ریه ، برخی از غدد و پوست انجام می شود. اما این فرایند با روزه داری تسریع می شود. چرا که در زمان روزه داری به جهت کاهش چشمگیر ورود مواد غذایی به بدن ، بدن برای تأمین انرژی از ذخایر چربی استفاده می کند که این امر باعث دفع سموم بدن می شود.

فرایند ترمیم بافت های بدن، التیام التهاب بافت ها ، سلول ها ، دقیقاً همزمان با آغاز روزه داری شروع می شود. چرا که در طی روزه داری انرژی بدن به جای آن که صرف گوارش مواد غذایی شود ، صرف ترمیم بافت ها ، التیام زخم ها ، بازسازی سلول ها و افزایش توان سیستم ایمنی بدن می شود.

مجله پزشکی مادر