خواص انبه

انبه یکی از میوه های است که توانسته در میان خانواده ها جایی برای خود باز کند. اما اینکه این میوه بیضی شکل زرد رنگ چه خواصی دارد و با مصرف آن می توان چه میزان نیاز بدن به ویتامین ها و مواد مغذی را تامین کرد؟ پرسشی است که برای پاسخ به آن باید کمی در این باره اطلاعات خود را افزایش دهید.

این میوه اگر چه طعم خوبی دارد اما باید بدانید که یکی از پرکالری ترین به عبارتی چاق کننده ترین میوه‌ها به شمار می رود. جالب است بدانید که وقتی مصرف شود، قند خون به یکباره افزایش پیدا می کند و موجب ترشح هورمون انسولین می شود. با ترشح این هورمون، قند به داخل سلول ها وارد شده و دوباره افت پیدا می‌کند. به همین دلیل فرد دوباره احساس گرسنگی خواهد کرد و همین موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوری او می شود.

اگر از خواندن این سطر نگران شده اید و با خود فکر می کنید باید مصرف آن را محدود کنید، یک خبر خوش هم برای شما دارم اینکه می توانید منافذ پوست صورت را که باعث بروز آکنه می شود با انبه پاک سازی کنید. برای این کار فقط کافی است برش های نازک این میوه را به مدت ۱۵دقیقه روی پوست تان بگذارید و سپس پوست تان را با آب ولرم بشویید.

انبه  می تواند به افراد مبتلا به دیابت در مقابله با این بیماری کمک کند. البته در این زمینه مصرف برگ های این میوه نیز به افراد توصیه می شود. اگر شما یا یکی از بستگان تان به این عارضه دچار هستید توصیه می کنم قبل از خواب ۱۰تا۱۵ برگ درخت انبه را در آب دم کنید و روز بعد ناشتا یک لیوان از آن بنوشید. البته این کار را باید به صورت منظم  و روزانه انجام دهید.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که با وجود اینکه انبه خواص آنتی اکسیدانی زیادی ندارد، اما باید آن را جزو غذاهای عالی قرار داد. جالب است بدانید که محققان این میوه را در محیط آزمایشگاه روی سلول های سرطانی روده بزرگ، سینه، ریه، خون و پروستات آزمایش کردند و دریافتند که انبه تاثیراتی روی سرطان های ریه، خون و پروستات دارد، اما بر انواع این عارضه که مربوط به سینه و روده بزرگ می شود و شایع ترین سرطان ها به شمار می رود، بیشترین تاثیر را دارد. علاوه بر این زمانی که سلول های سالم روده بزرگ در کنار سلول های سرطانی روده بزرگ مورد آزمایش قرار گرفت، مشاهده شد که پلی فنول های انبه به سلول های طبیعی آسیب نمی رساند. توضیح بیشتر اینکه مصرف انبه از بروز سرطان رحم پیش گیری می کند، زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این میوه به دلیل داشتن ویتامین C و بتاکاروتن، یک سیستم ایمنی بسیار قوی ایجاد می کند. به همین دلیل مصرف مرتب انبه در برنامه غذایی از بروز عفونت های ویروسی و رشد تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می کند.

دریافت مقادیر بالای بتاکاروتن موجب فعالیت هرچه بیشتر سلول‌های سیستم ایمنی می شود. به این دلیل متخصصان تغذیه، مصرف انبه را به گروه های سنی با سیستم ایمنی ضعیف تر مانند سالمندان، بچه ها و زنان باردار توصیه می کنند.

انبه یکی از منابع غنی در تامین ویتامین A  مورد نیاز بدن به شمار می رود، همچنین دارای مقادیر کافی ویتامین C ، ویتامین B، پتاسیم ، کلسیم  و آهن  است. درباره ویتامین A موجود در این میوه نیز باید گفت این ویتامین در تقویت بینایی چشم  نقش مهمی دارد. بنابراین افرادی که استفاده از انبه را در سبد غذایی خود لحاظ می کنند می توانند مطمئن باشند که توانسته اند بخش زیادی از نیاز بدن خود به این ماده را برطرف کنند. علاوه براین ویتامینA در حفظ سلامتی دندان ها، پوست، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت های نرم بدن هم تاثیرگذار است.

این میوه علاوه بر همه محسناتی که برای آن ذکر شد منبع غنی برای تامین پتاسیم مورد نیاز بدن است، تا به آنجا که مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون بالا هم توصیه می شود. علاوه براین افرادی که دچار عارضه کم خونی هستند و نیاز دارند تا مواد غذایی حاوی آهن دریافت کنند هم می توانند از این میوه کمک بگیرند زیرا در هر 100 گرم از این میوه، 37 میلی گرم ویتامین C و 2000 میکروگرم بتاکاروتن وجود دارد که مطالعات نشان داده اند دریافت هم زمان این مواد مغذی با آهن، جذب روده ای این ماده معدنی را افزایش می دهد. به عبارتی انبه جزو میوه هایی است که می توان آن را به همراه منابع گیاهی آهن دار مورد استفاده قرار داد. بنابراین پیشنهاد می شود افرادی که از کم خونی رنج می برند، انبه را همراه با شام مصرف کنند.

اگر معتقدید حافظه تان در مواردی آن‌گونه که باید و شاید یاری‌تان نمی‌کند باید بدانید که انبه میوه ای حــــاوی اسید گلوتامین است که نقش مهمی در تقویت حافظه و فعال نگه داشتن سلول های مغز دارد. شاید به همین دلیل است که مصرف آن به  دانش آموزان توصیه می شود.

اگر با خواندن این موارد تشویق شده اید تا سهم بیشتری را به مصرف این میوه در سبد غذایی خود اختصاص دهید بد نیست که اطلاعات خود درباره خرید آن را نیز کمی افزایش دهید. اینکه در هنگام مراجعه به بازار خرید آن توجه داشته باشید که این بیضی های خوش طعم باید پوست یکنواختی داشته باشند، البته ممکن است قسمت هایی روی این میوه وجود داشته باشند که به رنگ سبز تیره، زرد و قرمز در آمده است.

به علاوه، هنگامی که آن را فشار می دهید، باید پوست این میوه نرم باشد. اگر لکه های سبز تیره روی این میوه باشد، یعنی این میوه به خوبی نرسیده است و می توان آن را در دمای اتاق قرار داد که با گذشت چند روز می رسد و به محض آنکه به طور کامل رسید، می توان آن را به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کرد. البته برای تسریع در رسیدن این میوه می توانید آن را داخل پاکت کاغذی و در دمای اتاق قرار دهید. با این کار سرعت فرایند رسیدن این میوه افزایش پیدا می کند.

منبع: آفتاب