دانستنی هایی دربارۀ سیب زمینی

امروزه سیب زمینی یکی از محبوب ترین سبزیجات در تمام کشورهاست. می دانید که با استفاده از سیب زمینی می توان انواع و اقسام غذاها را درست کرد.

بسیاری از متخصصان تغذیه خوردن سیب زمینی را  توصیه نمی کنند. برای دانستن دلیل این بی علاقگی بررسی مزایا و معایب سیب زمینی ضروریست.

مزایا و معایب سیب زمینی به ساختار آنها بستگی دارد. انواع مختلف سیب زمینی ساختارهای متفاوتی دارند و این تفاوت به شرایط رشد ،کشت و نحوۀ حفظ و ذخیره سازی آنها بستگی دارد. همچنین انواع مختلف سیب زمینی حاوی مقادیر متفاوتی از نشاسته، ویتامین ها و مواد دیگر است.

کلروفیل و سلانین در سیب زمینی تحت تأثیر اشعۀ خورشید شکل می گیرند. این مواد سمی اند و متأسفانه در پخت و پز از بین نمی روند. در سیب زمینی هایی که جوانه زده اند ،مقدار زیادی سلانین وجود دارد ،بنابراین خوردن آن توصیه نمی شود.

سیب زمینی را در یخچال نگه ندارید، زیرا نشاستۀ آن به قند تجزیه می شود.

متخصصان تغذیه خوردن سیب زمینی را به کسانی که دیابت یا چاقی دارند، توصیه نمی کنند. برای اینکه سیب زمینی موجب افزایش سطح قند در خون می شود.

مشاوران تغذیه حذف سیب زمینی، بادمجان، تخم مرغ، گوجه فرنگی و فلفل را از سبد غذایی  به کسانی که دچار بیماری التهاب مفاصل هستند ، توصیه می کنند. سیب زمینی سرخ شده برای سلامتی مضر است، زیرا سطح بالایی از چربی های هیدروژنه دارد.

استفاده از سیب زمینی همراه با سبزیجات دیگر که سطح پایینی قند دارند به کم شدن مضرات سیب زمینی در رابطه با افزایش قند خون می انجامد.

اما برخی انواع سیب زمینی مانند سیب زمینی شیرین برای سلامتی مفیدند، بنابراین با تشخیص انواع مناسب سیب زمینی و استفاده از آن ها به حفظ سلامتی خود کمک کنید. به یاد داشته باشید: بهترین سیب زمینی ها انواع ارگانیک آن هستند.

 گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، النور زُلیان
منبع: www.pishhaizdorove.com