مرگ تدریجی جوانان در باشگاه‌های بدنسازی

 

نایب رئیس یونسکو در حوزه دوپینگ جهانی گفت: متاسفانه در باشگاه‌های بدنسازی کشور، پودر کراتین بدون تجویز پزشک مصرف می‌شود که باعث نارسایی کلیه، تخریب سلول‌های کبد، بالا رفتن اوره خون و در نهایت مرگ تدریجی سلول‌ها می‌شود.

لطفعلی پورکاظمی نسبت به عرضه پودر کراتین در باشگاه‌های بدنسازی هشدار داد و گفت: کراتین عصاره پروتئین است و در رشته بدنسازی و برای حجیم شدن عضلات بدن کاربرد دارد اما متأسفانه عوارضی دارد.

وی ادامه داد: مصرف بدون تجویز پزشک این پودر باعث دیالیز افراد می‌شود مصرف بالای کراتین سبب نارسایی کلیه، مشکلات کبدی، تخریب سلول‌های کبدی، مشکلات گوارشی، بالا رفتن اوره خون و کراتینه خون و در نهایت باعث مرگ تدریجی افراد می‌شود.

نایب رئیس یونسکو در حوزه دوپینگ جهانی افزود: بنابراین توصیه می‌کنیم به ویژه به افرادی که در ورزش‌های همگانی و سلامت عمومی فعالیت دارند از این نوع ترکیبات استفاده نکنند و به جای آن از غذاهای گوشتی، لبنیات، حبوبات و اقلامی که پروتئین طبیعی دارند مصرف کنند چرا که بهترین جایگزین هستند.

پورکاظمی تصریح کرد: مصرف بیش از حد هر نوع پروتئین موجب نارسایی حاد یا مزمن کلیه می‌شود بنابراین اگر در باشگاه‌های ورزشی هر نوع مکمل پروتئین، نشاسته و ویتامین تجویز می‌شود باید زیرنظر مثلث کارشناس تغذیه، مربی و پزشک با دوز مشخصی که بر روی هر بسته نوشته شده، انجام شود.

وی ادامه داد: بیماری‌های با عنوان هایپرپروتئینمی (ازدیاد پروتئین) وجود دارد که باعث مرگ زودرس سلول‌های بدن می‌شود که فروش پودر کراتین به دلیل داشتن مقادیر پروتئین بالا به همین جهت خطرناک است.

نایب رئیس یونسکو در حوزه دوپینگ جهانی گفت: اخیراً در یک سال گذشته علاوه بر اینکه دادستانی استان تهران صدها نوع باشگاه متخلفی را که به فروش این اقلام می‌پرداختند پلمب کرده، از آنها جریمه گرفته و فدراسیون پزشکی - ورزشی و اداره کل بدنسازی استان‌ها نیز در حال مقابله با این پدیده هستند.

پورکاظمی گفت: هیچ نوع مکملی توسط مربی و افراد در باشگاه‌ها نباید فروخته شود و باید حتماً در داروخانه‌ها و با نسخه پزشک تجویز شود.

وی در مورد استقرار پزشک و داروساز در باشگاه‌ها گفت: معمولاً هزینه باشگاه‌ها کفاف این موضوع را نمی‌دهد به همین دلیل پزشکان ۱۰ تا ۲۰ باشگاه را مشاوره می‌دهند البته باشگاه‌های حرفه‌ای، کادر پزشک، مشاور تغذیه و روانشناس دارند.

نایب رئیس یونسکو در حوزه دوپینگ جهانی افزود: به طور کلی به نسل جوان که در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال قرار دارند و به باشگاه‌های بدنسازی می‌روند توصیه می‌شود که هیچ نوع مکملی را در این سنین مصرف نکنند.

منبع: فارس