سه علت اصلی سکته‌ مغزی اعلام شد

 

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: سکته‌های مغزی به سه علت گرفتگی رگ، حرکت لخته خون و پارگی رگ اتفاق می‌افتد و عواملی مانند فشار و چربی خون بالا، کم‌تحرکی، سابقه خانوادگی، مصرف سیگار و مواد مخدر در بروز آن مؤثر است.

دکتر حسین پاکدامن، با اشاره به علل بروز سکته‌های مغزی اظهار داشت: سکته‌های مغزی قطع ناگهانی جریان خون مغز است که منجر به تخریب مغز می‌شود و این تخریب بستگی به ناحیه‌ای دارد که درگیر می‌شود.
وی افزود: سکته‌های مغزی موجب اختلالات حسی - حرکتی، بینایی، هوشیاری، تعادلی و اسفنکتر می‌شود.
این نورولوژیست گفت: قطع جریان خون به 3 صورت ممکن است رخ دهد مثلاً گرفتگی رگ که منشأ آن تصلب عروق مغز است و معمولاً در افراد بالای 55 سال اتفاق می‌افتد یکی از دلایل سکته‌های مغزی است.
به گفته وی تحقیقات نشان می‌دهد سکته‌های مغزی که بر اثر گرفتگی رگ اتفاق رخ می‌دهد در ایران 10 سال زودتر از سایر کشورهای دنیا است. همچنین عوامل دیگری مانند ژنتیک، افزایش فشار خون، بیماری قند، مصرف سیگار، مواد مخدر، کم‌تحرکی، چربی بالا و چاقی جزو عواملی است که منجر به تسریع در ایجاد تصلب و گرفتگی رگ می‌شود که در نهایت سکته‌های مغزی را در پی دارد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل بروز سکته‌های مغزی حرکت لخته خون از قلب یا عروق گردن است که وارد مغز می‌شود مبتلایان به رماتیسم قلبی یا بیماران قلبی که ریتم قلبشان دچار مشکل است و کسانی که دچار سکته‌های قلبی شده‌اند یا مشکل دریچه‌ای دارند مستعد ابتلا به سکته‌های مغزی هستند.
مدیر گروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عامل سوم بروز سکته‌های مغزی بر اثر پارگی رگ است که در افراد مسن اتفاق می‌افتد سکته‌های مغزی که بر اثر این علت رخ می‌دهد در افرادی که فشار خون بالایی دارند رخ می‌دهد همچنین کسانی که ناهنجاری‌های عروق مغزی دارند ممکن است در سنین پایین‌تر به سکته‌های مغزی مبتلا شوند. معمولاً این افراد علایم خبرکننده‌ای مانند سردرد و تشنج دارند که منجر به پاره شدن رگ‌های مغزی می‌شود.
این متخصص مغز و اعصاب با تأکید بر کنترل فشار خون اظهار داشت: فشار خون به عنوان عامل کشنده، مزمن و بدون علامت در بروز سکته‌های مغزی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
وی گفت: کسانی که به ناهنجاری‌های عروق مغزی مبتلا هستند معمولاً علایم خبرکننده‌ای مانند سردرد و تشنج دارند که به پاره شدن رگ‌های مغزی منجر می‌شود.
پاکدامن گفت: یکی دیگر از علایم خبرکننده نارسایی زودگذر عروق مغزی است که به صورت دوبینی، تاری دید، اشکال در صحبت، بلع، بی‌حسی حرکتی یک طرف یا دو طرف بدن، اختلالات هوشیاری زودگذر یا اختلالات ادراری خود را نشان می‌دهد این اختلالات موقتی هستند و علایم بیمار بعد از 24 ساعت از بین می‌رود که این می‌تواند زنگ خطری برای ابتلا به سکته‌های مغزی باشد.
وی افزود: توصیه می‌شود کسانی که افراد خانواده‌شان مشکلات عروقی دارند فشار خون، قند و چربی خونشان را کنترل کنند و فعالیت فیزیکی به اندازه کافی داشته باشند همچنین پرهیز از چاقی، عدم مصرف سیگار و مواد مخدر می‌تواند در کاهش ابتلا به سکته‌های مغزی مؤثر باشد.
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران تصریح کرد: در سکته‌های مغزی گلوکز و اکسیژن و ذخایر این دو دچار مشکل می‌شود، ذخایر گلوکز در مغز بسیار محدود است و مغز تا حدودی می‌تواند در برابر کاهش آنها مقاومت کند بنابراین فردی که دچار سکته مغزی شده است باید هر چه سریعتر به مراکز درمانی مجهز منتقل شود.
وی خاطرنشان کرد: به همکاران متخصص مغز و اعصاب توصیه می‌کنم در مورد علایم بیمارانی که مشکوک به سکته‌های مغزی است تصمیم فوری بگیرند تا از تخریب مغز و معلولیت او جلوگیری شود.

منبع: فارس