تزریق بوتاکس مانع از رشد احساسات می‌شود

نتیجه یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که تزریق بوتاکس (سم بوتولینوم) می‌تواند رشد احساسی جوانان را محدود کند.
به گزارش مجله پزشکی مادر به نقل از بی بی سی، گروهی از متخصصان پزشکی بالینی در مقاله‌ای در نشریه Aesthetic Nursing نوشته‌اند که روند استفاده از بوتاکس برای محو چین و چروک صورت در جوانان زیر ۲۵ سال در حال افزایش است.

اما آنها هشدار داده‌اند که تزریق بوتاکس می‌تواند توانایی جوانان برای نشان دادن احساساتشان از طریق حالات چهره را به شدت محدود کند.

پژوهشگران می‌گویند حالت‌های متفاوت چهره نه‌تنها بازتاب‌دهنده احساسات است، بلکه در شکل دادن آنها هم تاثیر دارد و هشدار می‌دهند که پرورش نسلی جوان با "چهره‌های توخالی" می‌تواند مانع از رشد احساسی و اجتماعی در میان این رده سنی شود.

تزریق بوتاکس پرطرفدارترین عمل زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود.

بوتاکس ماهیچه‌های بالای صورت و پیشانی به صورت موقت فلج می‌کند و مانع از چین و چروک شدن پوست هنگام اخم کردن یا بالا دادن ابرو می‌شود.

فرهنگ ستارگان

هلن کولیر، پرستار عمومی و یکی از پژوهشگران تحقیق تازه می‌گوید نمایش‌های واقع‌نمای تلویزیونی و فرهنگ غالب ستاره‌ها و چهره‌های مشهور باعث روی آوردن جوانان به "چهره‌های سرد و بی‌احساس" شده است.

خانم کولیر به یک نظریه شناخته‌شده روانشناسی اشاره می‌کند که می‌گوید نوجوانان از طریق حالات مختلف چهره، بهترین شیوه ارتباط با دیگران را یاد می‌گیرند.

او می‌گوید: "توانایی ما برای نشان دادن بسیاری از احساساتمان به شدت به حالت چهره‌مان وابسته است... نشان دادن احساساتی مانند هم‌دردی یا هم‌دلی در پیشبرد زندگی اجتماعی و برقراری ارتباط به عنوان یک بزرگسال بسیار موثر است."

گردآورندگان این تحقیق از جراحان و کسانی که کار تزریق بوتاکس انجام می‌دهند خواسته‌اند پیش از عمل، ارزیابی لازم را برای وجود دلایل پزشکی کافی برای انجام عمل انجام دهند.

کلفتی پوست، میزان آفتاب‌سوختگی آن و عمق چین و چروک‌ها از مواردی هستند که باید قبل از تزریق بوتاکس مورد توجه قرار بگیرند، اما این پژوهش هشدار داده که بسیاری از کلینیک‌ها منافع اقتصادی را به ملاحظات پزشکی ترجیح می‌دهند.