ایران در محاصره ویروس کرونا

 

ویروس کرونا چند سالی است که مخصوصا در ایام حج نگرانی های عمیقی چه در بین خانواده های حجاج و چه در بخش نظام سلامت جامعه ایجاد می کند.
این بیماری واگیر دار که بسیار شبیه آنفولانزا است به دلیل شیوع سریع آن در ایام حج بسیار مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است و توصیه های از طرف این سازمان به مقامات بهداشتی عربستان شده است .

اولین مورد بیماری در سپتامبر ۲۰۱۲ در مردی ۶۰ ساله در عربستان سعودی کشف شد که به مرگ بیمار انجامید . این مرد چند روز قبل از آن به دبی سفر کرده بود و دومین مورد در مردی ۴۹ ساله در قطر که او نیز در گذشت . و کشف بیماری اولین بار در آزمایشگاه Health Protection Agency's در Colindale لندن به تایید رسید .

از نکات قابل توجه این بیماری این است که اکثر موارد گزارش آن در میان مراکز بهداشتی درمانی نظیر بیمارستانها رخ داده است که در فرانسه موارد ابتلا فقط در بیمارستان گزارش شده است که به نظر می رسد که عامل زمینه ای مانند بیماریهای دیگری باید وجود داشته باشد تا احتمال ابتلا انسان به این بیماری افزایش یابد .

عده ای از پزشکان این بیماری را از نوع بیماری سارس می دانند که حدود سالهای ۲۰۰۳ در خاور دور شایع بود . بیماری سارس نیز دارای علایم تنفسی است که می تواند منجر به مرگ انسان شود . ویروس سارس نیز از خانواده coronavirus ها است .

علایم ویروس کرونا

اگر چه به گفته سازمان بهداشت جهانی علایم این بیماری هنوز ناشناخته است ولی از علایم اصلی این بیماری تب ، سرفه ، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است. بیمار ممکن است سرفه های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد . در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال ، نارسایی حاد تنفسی ، اختلالات انعقادی ، پریکاردیت و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است که مورد اخیر در صورت بروز بیمار را به همودیالیز نیازمند می سازد .

هشدار به حجاج ایرانی؛ رعایت بهداشت فردی

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در استان تهران گفت: «مواد شوینده و ضد‌عفونی‌کننده ساده می‌توانند ویروس کرونا را نابود کنند.»

دکتر حمیدرضا جنیدی با اعلام این‌که تا‌کنون هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای زائران ایرانی به ویروس کرونا در عربستان نداشته‌ایم، گفت: «‌خانواده‌های زائران ایرانی نگران نباشند.»

وی درخصوص نحوه انتقال این بیماری گفت: «اطلاعات ما در این خصوص هنوز کامل نیست ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا است یعنی از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌شود.»

به گفته نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در تهران احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود است: انتقال انسان به انسان در مواردی اتفاق افتاده است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط بودند.

جنیدی با بیان این‌که مواد شوینده و ضد‌عفونی‌کننده ساده می‌توانند راحت ویروس کرونا را نابود کنند، گفت: «مهم‌ترین مواردی که افراد می‌توانند رعایت کنند، بهداشت فردی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها است و بهتر است در برخورد با افراد مشکوک، از ماسک استفاده شود.»دوره کمون این بیماری حدود ۷ روز است.


آمار مرگ و میر
وزارت بهداشت عربستان در گزارشی اعلام کرد: تاکنون ۳۳۹ نفر در این کشور به بیماری ویروسی کرونای تنفسی مبتلا شده اند که ۱۰۲ نفر از آنها جان خود را ازدست داده اند.

در گزارش وزارت بهداشت این کشور به طور تلویحی به روند پرسرعت شیوع این بیماری اشاره شده است به گونه ای که در هفته گذشته ۲۶ نفر بیماری جدید به این آمار اضافه شده است که ۱۰ نفر از آنها جان باختند.

شیوع این بیماری در عربستان بسیاری حایز اهمیت است زیرا هر ساله بالغ بر ۲ میلیون نفر در موسم حج تمتع و در طول سال صدها هزار نفر از کشورهای مسلمان برای برگزاری مناسک حج عمره به این کشور عزیمت می کنند.

علاوه بر این سازمان بهداشت جهانی نیز روز ۲۴ اوریل با انتشار گزارشی دراین زمینه از تمام کشورهای دنیا به وی‍ه حوزه خاورمیانه خواست تا تدابیر بهداشتی لازم را برای جلوگیری از شیوع این بیماری به کار گیرند.

موارد گزارش شده از این ویروس در خاورمیانه کشورهای کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و در اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان هستند.

چند نمونه سندروم تنفسی خاورمیانه در تونس (شمال آفریقا) و فیلیپین و مالزی (آسیا) دیده شده است. به نظر می رسد که بروز این بیماری از یک الگوی فصلی پیروی می کند و شیوع آن بین ماه های مارس تا آوریل بیشتر است.افزایش MERS از نیمه مارس امسال شدت گرفته است و قلب آن نیز در عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

هفتاد و پنج درصد از مواردی که به تازگی منتشر شده است، مربوط به افرادی است که این ویروس را از افراد دیگر دریافت کرده اند و در لیست این افراد، پرستاران، خدمه بیمارستان و بیمارانی هستند که به دلایل دیگر به بیمارستان مراجعه کرده اند. این امر لزوم مراقبت و کنترل این بیماری در اماکن عمومی را بار دیگر روشن می کند.

بیشتر موارد گزارش شده از این سندرم، بدلیل تماس با حیوانات است. گرچه شتر به عنوان منبع اصلی این ویروس شناخته شده است ولی هنوز عامل اصلی ویروس MERS و راه های مبارزه با آن در پرده ای از ابهام وجود دارد.

منبع: خبرآنلاین