افتتاح نخستین موزه تاریخ پزشکی کشور در فارس


نخستین موزه و مرکز اسناد و مطالعات فرهنگی علوم پزشکی کشور در شیراز به بهره برداری رسید. عبدالعلی محقق زاده مدیر موزه تاریخ پزشکی کشور در مراسم افتتاح این موزه گفت: این مکان متعلق به شاعر بزرگ نورانی وصال بوده که با همت خانواده او در اختیار علوم پزشکی شیراز قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این محل دارای کتابخانه ای با چهار هزار جلد کتاب در مباحث فرهنگ و ادب مربوط به نورانی وصال است افزود: این موزه دارای بخش های مختلفی است که برای اهل فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده و همچنین تاریخ پزشکی ایران نیز در آن ارائه شده است.

مرحوم نورانی وصال از چهره های ماندگار تاریخ علم و ادبیات ایران زمین است و امروز با افتتاح این مرکز فرهنگی به پاسداشت نام و یاد این استوانه فرهنگی و معنوی کشورمان می نشینیم.

برخی از اشیاء تاریخی که جنبه علمی و پژوهشی دارد نیز علاوه بر ساختمان و فضای موزه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و به این موزه اهدا شده است .

وی ادامه داد : گنجینه اختصاصی مرحوم وصال که آثاری مستند به سه هزار سال پیش را نمایان می کند، نقاشی منسوب به کار استاد کمال الملک ، کتابخانه شخصی مرحوم وصال با چهار هزار جلد کتاب نفیس بخشی از این موارد است که به موزه اهدا شده است .

بنای این باغ موزه پنج هزار متر مربع مساحت دارد و شامل سالن های بزرگ و آثار نفیس و مجسمه ها و تابلو ها و آثار هنری است .

رونمایی از تمبر یاد بود و غرس نهال به یاد استاد نورانی وصال از حاشیه هایی این مراسم بود.

مرحوم استاد دکتر عبدالوهاب نورانی وصال در سال 1372 رخت از جهان فرو بست ، وی از استادان و مفاخر بزرگ ادبیات فارسی بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران