محققان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که انگور به دلیل دارا بودن ترکیب ویژه ای می تواند در تاثیر مضاعف پرتو درمانی تومورهای سرطانی مفید باشد.

محققان دانشگاه میسوری ایالت کلمبیا امریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که انگور دارای ترکیب فوق العاده ای به نام "رزوراترول" است که می تواند روند پرتو درمانی را بهبود بخشیده و تاثیر مضاعفی بر بیماران سرطانی داشته باشد. Resveratol آنتی اکسیدان بسیار قوی و سودمندی است که در آب انگور قرمز وجود دارد.

آنتی اکسیدان ها، ترکیباتی هستند که اثرات زیان بار رادیکال های آزاد را خنثی و دستگاه ایمنی را تقویت می کنند. رزوراترولی که در پوست دانه های انگور وجود دارد، می تواند در برابر سرطان هایی مانند سرطان پوست و خون عملکرد مفیدی داشته و مانع از گسترش سلول های سرطانی و متاستاز شود.

نتایج این بررسی نشان می دهد که رزوراترول می تواند روند بهبودی بیمار را سرعت ببخشد. درمان سرطان ها با درمان ترکیبی از  پرتو درمانی و شیمی درمانی همراه است. تومورهای بدخیم با رادیو تراپی و جراحی یا همان پرتو درمانی، درمان می شوند که روشی برای نابودی و جلوگیری از رشد و گسترش سلول های سرطانی است. در این روش درمانی از دوز پایین اشعه با عنوان اشعه X برای رویت درون بدن و همینطور تصویر برداری استفاده می شود.

زمانی که سلول های سرطانی با رزوراترول و به تنهایی مورد درمان قرار می گرفتند تنها 44 درصد از سلول ها نجات می یافتند اما زمانی که پرتو درمانی با رزوراترول همراه شد، تاثیر درمان تا مرز 70 درصد پیش رفت. رزوراترول می تواند تاثیر به سزایی در محافظت بدن در برابر داروهای شیمی درمانی نیز  داشته باشد. پیش از این نیز، رزوراترول سهم به سزایی در مهار سنتز DNA در سلول های سرطانی سینه از خود نشان داده بود.

رزوراترول را در چه خوراکی هایی می توان یافت ؟

رزوراترول دارای ترکیبات فیتوفنولیک است. این ماده را می توان در انگور، تمشک و زغال اخته یافت. علاوه بر آن، رزوراترول می تواند در کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری های قلبی نیز موثر باشد.

منبع: مهر