با آنکه مردان، دارای سینه هایی مانند زنان نیستند اما باز دچار سرطان سینه می شوند.در حقیقت،سینه مردان بسیار شبیه سینه دختران نابالغ و خردسال است
.

سرطان سینه در مردان،بسیار کم مشاهده شده است.این امر احتمالا به خاطر ترشح بسیار کم هورمون استروژن در آنهاست.در آمریکا حدود 1% سرطانهای  سینه یعنی 1400 مورد در سال،مربوط به مردان می باشد.

در مردان زیر 35 سال، به ندرت سرطان سینه بروزمی کند.اما با افزایش سن،احتمال آن بیشتر می شود.بیشترین ظهور این بیماری در سنین 50 تا 70 سالگی گزارش شده است.علاوه بر آن، در مردان آفریقایی تبار، این بیماری بیشتر مشاهده می شود.همچنین در مردان تحصیل کرده،بیش از مردان بی سواد این بیماری دیده می شود!
قطعا در مردانی که به هر دلیل دارای سینه های بزرگی هستند،احتمال ابتلا بالاست.چاقی خود یک عامل بزرگ شدن سینه در مردان است.از طرفی یک بیماری نادر ژنتیکی به نام سندروم کلین فلتر (Klinefelter's syndrom) که با بزرگ شدن سینه همراه است،خود امکان ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
اغلب می پنداشتند که سرطان سینه در مردان،بسیار خطرناکتر از زنان باشد،اما اینک باور عمومی بر این است که نتایج در هر دو گروه تقریبا یکسان است.
مشکل اصلی اینجاست که سرطان سینه در مردان،اغلب بسیار دیر تشخیص داده می شود و این امر البته ناشی از عدم وجود غربالگری در مردان است.
نشانه های سرطان سینه در مردان و زنان بسیار شبیه یکدیگر هستند.اکثرا سرطان سینه وقتی در مردان شناسایی می شود که آنها در سینه خود،وجود یک گلوله کوچکی را احساس کنند.در هر حال، بر خلاف زنان،مردان در صورتی به پزشک مراجعه می کنند که با نشانه های شدیدتری روبرو شوند.مانند خونریزی از سینه و یا غیر طبیعی شدن پوست اطراف غده.در این مرحله سرطان به غدد لنفاوی این مردان نیز سرایت کرده است.
روشهای مشابهی که برای زنان به کار می رود،مانند آزمایشهای فیزیکی،ماموگرافی،نمونه برداری در اینجا نیز استفاده می شود.از طرفی همان روشهای چهارگانه درمانی یعنی:جراحی،شیمی درمانی،رادیوتراپی و استفاده از هورمونها از سوی متخصصین مورد استفاده قرار می گیرد.البته به دلیل اینکه بیشتر تومورهای سرطانی، گیرنده هورمونها مانند استروژن هستند،هورمون درمانی از دیگر روشها موثرتر است.

 

مجله پزشکی مادر
منبع: http://my.clevelandclinic.org