«اگر به سرطان مبتلا شوم...» این فکری است که گاهی ذهن همه ما را مشغول می کند. شاید بارها برایمان این سوال پیش آمده که کم خطرترین نوع سرطان کدام است؟ کدام نوع سرطان را می توان به راحتی درمان کرد و ... برای جواب دادن به این سوال ها، تحقیقات زیادی انجام شده و نتایج جالبی نیز به دست آمده است، از جمله؛

میزان بقا در حال افزایش است: در بیماری سرطان میزان بقا نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. به بیان دیگر، آمار مرگ و میر بر اثر سرطان به طور منظم در حال کاهش است. بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹، میزان مرگ و میر سالانه در مردان ۱.۸ درصد و در زنان ۱.۴ درصد کاهش پیدا کرد، اما چرا؟ استعمال کمتر دخانیات، تشخیص و درمان به موقع عامل مهمی در کاهش ابتلا به سرطان است. با این حال آمار مرگ و میر بر اثر سرطان کبد و پانکراس افزایش یافته است. علت این امر به شیوع چاقی مفرط بر می گردد. با این حال باید دانست به طور کلی ۶۵ درصد از افرادی که سرطان آن ها تشخیص داده می شود، ۵ سال بیشتر عمر می کنند.

تشخیص به موقع می تواند باعث نجات زندگی شود: هر نوع سرطانی که به موقع تشخیص داده شود، راحت تر درمان می شود، به همین دلیل انجام ماموگرافی سالانه، کولونوسکوپی و سایر روش های تشخیصی لازم است. تنها نوع سرطان مهم نیست بلکه زمان تشخیص آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

سرطان دهانه رحم: سالانه تقریبا ۱۲ هزار مورد سرطان دهانه رحم تشخیص داده می شود و میزان بقای ۵ ساله آن ها ۶۹ درصد است. به علت آزمایش پاپ اسمیر، بسیاری از انواع سرطان در زنان کاملا قابل پیشگیری است.

سرطان خون و اعضای داخلی: سخت ترین انواع سرطان آن دسته ای است که در اعضای داخلی یا سیستم خون آغاز می شود؛ در حال حاضر برای تشخیص این نوع سرطان ها، روش و معاینه دقیقی موجود نیست و علایم آن تا رسیدن به مرحله پیشرفته آشکار نمی شود. احتمال زمان بقای ۵ ساله برای سرطان گلبول های سفید، ۷۱ درصد و برای سرطان خون (لوسمی) ۵۸ درصد است.

سرطان تخمدان: بیشتر در مرحله سوم یا چهارم تشخیص داده می شود و اغلب عود می کند. میزان بقای ۵ ساله ۴۴ درصد است اما در صورت تشخیص به موقع این میزان به ۹۲ درصد افزایش می یابد.

سرطان پانکراس: این سرطان بدترین آمار را دارد و اغلب بیماران بعد از یک سال از زمان تشخیص جان خود را از دست می دهند و تنها ۶ درصد پس از زمان تشخیص، پنج سال عمر می کنند.

سرطان ریه: سالانه به طور میانگین ۲۲۸ مورد جدید سرطان ریه تشخیص داده می شود و تنها ۱۷ درصد این افراد پس از تشخیص زنده می مانند. در صورت محدود بودن تومور، احتمال بقای ۵ ساله ۵۲ درصد است. در صورتی که ناحیه ای باشد، این احتمال ۲۵ درصد است.

سرطان پوست: اغلب انواع سرطان پوست قابل درمان است. شایع ترین نوع سرطان پوست درگیری سلول های پایه ای است و سالانه میلیون ها نفر به آن مبتلا می شوند، اما باعث مرگ فرد مبتلا نمی شود. حتی ملانوما نیز قابل درمان است.

سرطان مخاط رحم: میزان بقای ۵ ساله برای مبتلایان به سرطان دیواره رحم یا سرطان مخاط رحم، ۸۷ درصد است و در صورت محدود بودن توده ۹۵ درصد است. اگرچه در روش های تشخیصی احتمال خطا وجود دارد اما به علت علایمی که نشان می دهد، میزان بقا بالاست. در زنان یائسه، خون ریزی واژن می تواند علامت اولیه باشد که نیاز به بررسی دارد. با درمان، میزان بقا خیلی زیاد است.

سرطان سینه: مشکل این سرطان این است که در برخی موارد، این امر به سرطان مهاجمی تبدیل می شود و پزشکان نمی توانند از قبل بروز این سرطان را تشخیص دهند. برای سرطان سینه مهاجمی، احتمال بقای ۵ ساله ۸۷ درصد است. برای درمان از هورمون های استروژن و پروژسترون کمک گرفته می شود و اگر بدن به این هورمون ها و داروی هرسپتین واکنش مثبت نشان ندهد، درمان بسیار مشکل خواهد بود.

سرطان پروستات: از ۲۳۹ هزار مبتلا به سرطان پروستات که هر سال شناسایی می شوند تا ۵ سال بعد، ۱۰۰ درصد آن ها زنده اند. مگر این که به قسمت های دور از بدن سرایت کرده باشد که در این صورت احتمال بقای ۵ ساله، تنها ۲۸ درصد است.

سرطان کولون: کولونوسکوپی در تشخیص به موقع این بیماری نقش مهمی دارد. سالانه حدود ۱۰۰هزار مورد جدید سرطان رکتوم و کولون تشخیص داده می شود و احتمال بقای ۵ ساله بیماران تقریبا ۷۰ درصد است. با کولونوسکوپی، جراحان پولیپ های از قبل سرطانی شده را خارج می کنند. با خارج کردن آن، خطر مرگ ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند.

گامی برای پیشگیری از سرطان: به ورزش بپردازید، در طول عمر وزن مناسب خود را حفظ کنید، مصرف میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار را افزایش دهید. مصرف گوشت های فرآوری شده را محدود کنید. ورزش خطر بروز سرطان هایی مانند کولون، سینه، آندومتر و ... را کاهش می دهد.

منبع: روزنامه خراسان