سازمان بهداشت جهانی در آستانه روز جهانی قلب (هفتم مهر) از تمام کشورهای جهان خواسته تا سال ۲۰۲۵ مصرف نمک را سی درصد کاهش دهند.

به گزارش مجله پزشکی مادر به نقل از بی‌بی‌سی، این سازمان می‌گوید در بسیاری از کشورهای دنیا هشتاد درصد نمک مصرفی در دنیا بعلت خوردن غذاهاییست که از بیرون خریداری می‌شوند، غذاهایی مثل نان، پنیر، انواع سس و گوشت‌های فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس.

در بیانیه‌ای که سازمان بهداشت جهانی پنج‌شنبه سوم مهر، (۲۵ سپتامبر) منتشر کرد آمده بیماری‌های غیر واگیر مثل بیماری‌های قلبی و سکته مغزی مهمترین علل مرگ‌های زودرس در قرن بیست و یکم هستند.

سازمان بهداشت جهانی در این بیانیه از دولت‌های جهان خواسته تا در راه اجرای این برنامه کوشش خود را به کار گیرند. این سازمان از صنایع غذایی نیز خواست تا با همکاری با سامان بهداشت جهانی و دولت‌ها مصرف نمک را در تولیدات خود به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. "برنامه جهانی کاهش بیماری‌های واگیر" ۹ هدف را تا سال ۲۰۱۵ تعیین کرده که یکی از آنها کاهش مصرف سی درصدی نمک است.

به گفته دکتر اُلگ چستنوف معاون بیکاری‌های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی "اگر کاهش سی درصدی مصرف نمک تا سال ۲۰۲۵ محقق شود جان میلیون‌ها نفر نجات پیدا خواهد کرد."
مهمترین منبع سدیم بدن تغذیه است.

دکتر چستنوف می گوید: "نمک تقریبا در تمام چیزهایی که ما می‌خوریم هست، یا بعلت اینکه خوردنی‌های آماده یا غذاهای فرآوری شده شور هستند، یا به این دلیل که ما در خانه به غذاهایی که تهیه می‌کنیم نمک می‌زنیم." به گفته دکتر چستنوف کاهش مصرف نمک یکی از موثرترین راهکارها برای بهبود سلامت جامعه است.

در دنیا بطور متوسط هر نفر روزی ده گرم نمک مصرف می‌کند و سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که مجموع نمک مصرفی در خوردنی‌هایی که خریداری می‌شوند، در غذاهای آماده (فست فود) و در غذاهایی که در منزل تهیه می‌شوند کمتر از پنج گرم در روز باشد، یعنی کمتر از یک قاشق چایخوری در روز.

در مورد کودکان و نوجوانان دو تا پانزده سال توصیه بر این است که مصرف روزانه حتی از این هم کمتر باشد.

مجله پزشکی مادر