پژوهشگران جوان كشور به ساخت پانسمان تمام گیاهی منعقد كننده خون و ضد عفونی كننده زخم موفق شدند.
«نرگس كارشناس» مجری این طرح روز شنبه در گفت وگویی گفت: این پانسمان به صورت كرم است و به دلیل برخورداری از گیاهان دارویی ایرانی می تواند زخم را ضد عفونی كند، درد را تسكین دهد و خاصیت ضد التهابی دارد.
وی یادآور شد : دراین پانسمان از گیاهانی مانند بابونه، خرفه و آلوئه ورا استفاده شده است و این كرم بر روی زخم های عمیق ، سوختگی ها و زخم هایی كه خون ریزی و ترشح دارند ، مالیده می شود.
به گفته این دانشجوی كارشناسی بیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، زمانی كه این كرم در معرض هوا قرار می گیرد، سفت می شود، از این رو بیمار می تواند با وجود زخم، استحمام كند. از سوی دیگر این پانسمان قابل تعویض نیست و پس از بهبود زخم جذب بدن می شود.
وی اظهار داشت : تست های حیوانی این پانسمان انجام شده است و به زودی تست های انسانی آن در بیمارستان بقیه الله (عج ) تهران آغاز خواهد شد.
این طرح ابتكاری توسط «نرگس كارشناس» و با همكاری «فرزانه تركاشوند» انجام شده است . این طرح در سال جاری مدال برنز جشنواره اختراعات و ابتكارات كشور سوئد را به دست آورد.
در این جشنواره كه با عنوان «سوف 125» و به مناسبت 125 سالگی اختراعات در كشور سوئد برگزار شد، مخترعان بیش از 57 كشور دنیا حضور داشتند.

منبع: ایرنا