پزشکان گزارش داده اند که دو بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی، عامل بیماری ایدز، پس از پیوند مغز استخوان ظاهرا از این ویروس رهایی یافته اند.

یکی از بیماران تقریبا چهار ماه و دیگری نزدیک به دو ماه را را بدون دارو سپری کرده اند بدون آنکه نشانه ای بازگشت ویروس در آنها مشاهده شود.

تیم پزشکان در بیمارستان بریگام و زنان در بوستون آمریکا می گویند هنوز خیلی زود است از درمان این بیماری صحبت شود چون هنوز احتمال بازگشت ویروس وجود دارد.

این یافته ها در کنفرانس انجمن بین المللی ایدز عرضه شد. رهایی یافتن از اچ آی وی دشوار است چون این ویروس در داخل دی ان ای پنهان می شود و ذخایر غیرقابل دسترسی در بدن تشکیل می دهد.

در معالجه عادی، داروهای ضدویروسی اچ آی وی را در جریان خون تحت کنترل نگه می دارد اما با قطع دارو، ویروس بازمی گردد.

دو مردی که معالجه شده اند برای حدود ۳۰ سال مبتلا بودند. هر دو آنها به سرطان لنفاوی مبتلا شدند که پیوند مغز استخوان را لازم آورد.

مغز استخوان محل ساخته شدن سلول های خون است و تصور می شود که ذخیره گاه بزرگ اچ آی وی باشد.

پس از پیوند، در یک بیمار تا دو سال و در بیمار دیگر تا چهار سال اثری از ویروس مشاهده نشد.

به این ترتیب پزشکان داروی یکی از آنها را پانزده هفته پیش و نفر دیگر را هفت هفته قبل قطع کردند.

دکتر مایکل بریدی مدیر پزشکی ترنس هیگینز تراست به بی بی سی گفت: "قضاوت در مورد اهمیت این خبر دشوار است. برای این دو بیمار و زندگی شان فوق العاده مهم است اما عمل پیوند مغز استخوان عملی ریسکی است. مبتلایان به اچ ای وی اگر داروهای ضدویروسی بخورند طول عمرشان تقریبا عادی است. خطر مرگ در سال های اول پس از عمل پیوند مغز استخوان حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است بنابراین این عمل هرگز نمی تواند درمانی برای همه مبتلایان باشد."

به علاوه به گفته او وقتی به یاد می آورید که بیشتر موارد بیماری در جنوب آفریقاست این شیوه خیلی هم پرهزینه است، بنابراین اهمیت آن احتمالا در درک عمیق تر چگونگی پنهان شدن اچ آی وی در بدن است و اینکه چگونه می توان این ذخایر اچ آی وی یا مخفی گاه های ویروسی را پاکسازی کرد.

بیماران مبتلا با کمک داروهای ضدویروسی یک زندگی نسبتا عادی را می گذرانند.

دکتر تیموتی هنریش به بی بی سی گفت که این نتایج مهیج است، اما افزود: "ما به یک درمان دست نیافته ایم، به بررسی بیشتر نیاز داریم."

"می توانیم بگوییم که اگر ویروس برای یک سال یا دو سال پس از قطع دارو بازنگشت، احتمال بازگشت آن خیلی کم خواهد شد."

به گفته او هنوز زود است لغت درمان به کار برده شود.

چندی قبل هم گزارش شد که بدن یک کودک متولد شده در می سی سی پی آمریکا از ویروس اچ آی وی پاک شده است.

البته او هنگام تولد با داروهای ضدویروسی معالجه شد بنابراین هیچ نوع پایگاه ویروسی در بدنش شکل نگرفت.

کارشناسان گفتند که هرچند پیوند مغز استخوان گزینه ای عملی برای مبتلایان به اچ آی وی نیست اما موارد تازه این مطالعه می تواند به رویکردی تازه برای معالجه و نهایتا ریشه کن کردن این ویروس منجر شود.

منبع: بی بی سی