چشم از بخش های بسیار حساس و کلیدی بدن به شمار می رود که نحوه نگهداری و مراقبت از آن شرایط ویژه ای را می طلبد؛ این درحالی است که افراد کم سن و سال به دلیل عدم آگاهی لازم در این زمینه و بر اساس میل به زیبایی به نسبت شرایط سنی خود بدون توجه به این امر و با استفاده از لنزهایی که بعضا غیراستاندارد و نامعتبر است، سلامت خود را به خطر می اندازند.

دکتر مهدی خداپرست معاون درمان بیمارستان فارابی و فوق تخصص قرنیه در این مورد توضیح داد: استفاده نادرست از لنزهای تماسی سبب بروز شدیدترین نوع عفونت های چشمی می شود.

وی اظهار کرد: باکتری ها و میکروب های ناشی از رعایت نکردن اصول بهداشتی در هنگام استفاده از لنزهای تماسی به سرعت تکثیر می یابد و در کوتاه ترین زمان سبب بروز عفونت های شدید چشمی می شود.

خداپرست گفت: عفونت، کدورت و تغییر شکل و آسیب سلول های بنیادی قرنیه ازجمله عوارض ناشی از رعایت نکردن اصول بهداشتی در استفاده از لنزهای تماسی است.

خداپرست در مورد شیوع استفاده از لنزهای تماسی به ویژه لنزهای تماسی رنگی که تنها جنبه زیبایی دارد در بین جوانان و نوجوانان گفت: شرایط نگهداری از لنز و استفاده از آن نیاز به مهارت دارد؛ برخی نوجوانان و دانشجویان اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و با استفاده نادرست و غیربهداشتی از این لنزها دچار مشکلات زیادی می شوند.

وی افزود: زمان استفاده از لنزها به نوع لنز بستگی دارد؛ لنزها انواع مختلف ازجمله روزانه، ماهانه، فصلی یا دائمی دارد و افراد نباید بیش از مدت زمان مندرج شده بر روی لنزها از آنها استفاده کنند.

خداپرست با بیان اینکه همچنین مدت زمان ماندن لنز در چشم محدود است و نباید بیش از شش ساعت مداوم در چشم بماند، گفت: همچنین در هنگام خوابیدن باید لنز از چشم خارج شود تا چشم ها استراحت کند و اکسیژن و اشک به سطح چشم برسد.

وی افزود: افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند باید پیش از استفاده دست های خود و لنز را با شوینده های استاندارد شست و شو دهند و ظرف نگهداری لنز را نیز تمیز و بهداشتی نگه دارند.

معاون درمان بیمارستان فارابی گفت: استفاده از لنزهای تماسی رنگی در صورتی که از کیفیت مناسب برخوردار و از برندهای معتبر باشد، اصول بهداشتی شامل بهداشت فردی و بهداشت لنز به طور کامل رعایت شود و شرایط نگهداری و مواد نگه دارنده لنز استاندارد باشد، هیچ منعی ندارد.

خداپرست توضیح داد: بهتر است لنزهای چشمی به جای عینک فروشی ها از داروخانه ها تهیه شود و در هنگام خرید به تاریخ ساخت و مدت اعتبار آن توجه شود.

منبع:ایرنا