برای این که زایمان طبیعی موفقی داشته باشید، باید برنامه ریزی کنید. ما در اینجا چند نکته برای آرامش و کاهش درد شما که باید به آن توجه کنید را آورده‌ایم.

تنفس

آرامش یکی از مهمترین عوامل برای زایمان است. تنفس درست به ماهیچه کمک می‌کند تا آرامش را به کل بدن منتقل کند. این روش احتیاج به تمرین فراوان دارد اما باعث می‌شود بدن شما به جای جنگیدن، به آرامش برسد.

ماساژ

این روشی است که ماما یا پرستار شما می‌تواند برایتان انجام دهد. لمس کردن تاثیر زیادی بر بدن دارد به همین دلیل ماساژ به آرامش بدن کمک می‌کند. ماساژ پشت به خصوص برای مادرانی که کمردرد دارند بسیار مناسب است. قبل از زایمان می‌توانید از همسر خود بخواهید شما را ماساژ دهد تا بفهمید چه نوع ماساژی را حین زایمان ترجیح می‌دهید. از روغن زیتون نیز در مراحل آخر زایمان می‌توان برای جلوگیری از زخم استفاده کرد.

توپ زایمان

با استفاده از این توپ می‌توانید فشار وارد آمده بر پاها و شکم خود را کاهش ‌دهید، این راه به شما نیز این امکان را می‌دهد که بدون صرف انرژی مکان خود را تغییر دهید.

هیدراته شدن

اگر شما انرژی خود را در دو ماراتن یا اسکی مصرف کنید، به یک بطری آب احتیاج پیدا خواهید کرد. برای زایمان نیز شما به همین میزان آب احتیاج دارید. از فروشگاههای معتبر نوشیدنی‌های سالم و مقوی تهیه کنید. ترجیحا انواع مختلف آن را بخرید، زیرا نمی‌‌دانید در طول بارداری دقیقا به کدامیک تمایل خواهید داشت.

تغییر موقعیت

برخی از زنان هنگام زایمان می‌ایستند در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند به پهلو دراز بکشند یا حتی بنشینند. اگر چه بسیاری از زنان به وضعیت بدن خود هنگام درد زایمان اطمینان دارند اما انتخاب نهایی واقعا قابل پیش بینی نیست. بهترین راه این است که گزینه‌های مختلف را امتحان کنید. زنان باید در بهترین وضعیت خود باشند تا حرکت ناشی از درد، تمرکز آنها را از بین نبرد. البته واقعیت این است که تمرکز در طول زایمان از 1 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. اگر یک وضعیت خاص به شما جواب نداد، وضعیت دیگر را انتخاب کنید تا زمانی که تشخیص دهید بهترین حالت برای شما چیست.

هیپنوتیسم درمانی

این شیوه‌ای است که شما در زمان بارداری می‌توانید آن را یاد بگیرید. مطالعات نشان می‌دهد که با این روش نیاز شما به دارو نیز کاهش می‌یابد. این روش شامل تمرکز ذهن، تکنیک‌های تنفس و غیره است. هیپنوتیسم درمانی را می‌توان از یک متخصص یا از طریق سی‌ دی‌های آموزشی یاد گرفت.

تکیه کردن

همسر، مادر یا دوست صمیمی شما می‌تواند از نظر عاطفی شما را حمایت کند. بنابراین به دنبال فردی باشید که بتوانید در طول زایمان به او تکیه کنید.

تمرکز

تمرکز روی آنچه بدن شما انجام می‌دهد و هماهنگ شدن با تغییرات آن به شما اجازه می‌دهد تا با زایمان پیش روید، نه این که مقابل آن قرار گیرید. برای مثال یکی از مادران ساعت مچی خود را از دست خود در آورد و به کناری گذاشت تا دیگر با نگاه به آن و آگاهی از زمان، نگران نشود. این روش موجب کاهش استرس او شد.

آب

آب هنگام زایمان، درد را کاهش و به ماهیچه‌های خسته آرامش می‌دهد. آیا تا به حال به زایمان در آب فکر کرده‌اید؟

راه رفتن

راه رفتن در مراحل اولیه زایمان به شما آرامش می‌دهد و شما را برای ادامه مسیر آماده می‌کند. بسیاری از زنان از خاطرات قبل از زایمان خود از پیاده‌روی‌هایی که با همسر خود در پارکینگ یا راهروهای بیمارستان داشتند، می‌گویند. پیاده روی نه تنها از لحاظ جسمی به شما کمک می‌کند بلکه به شما آرامش نیز می‌دهد.

کمپرس سرد یا گرم

گرما و سرما ماهیچه‌های شما را آرام می‌کند و به شما انرژی دوباره می‌دهد. می‌توانید آن را روی کمر، گردن یا پیشانی خود بگذارید. به دنبال کمپرس‌هایی باشید که بتوان آنها را در یخچال یا مایکروویر قرار داد.

آرامش

به دنبال محیطی باشید که در آن احساس آرامش می‌کنید. نورهای خانه را کم کنید و فضای اطرافتان را با اشیایی که دوست دارید، پر کنید.

تا جایی که می‌تواید در خانه بمانید زیرا هیچ کجا شبیه خانه نیست. تعدای از کاشناسان می‌گویند آنقدر در خانه بمانید تا دیگر نتوانید آن را تحمل کنید. بهتر است قبل از هر تصمیمی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: نی نی بان