غربالگری مردان در چهل سالگی

شما شاغل هستید و مسئولیت خانواده را بعهده دارید،اما بخاطر بسپارید که سلامتی شما در اولویت قرار دارد. معاینات منظم را دنبال کنید. با پزشک صحبت کنید و ببینید آیا برای مصون ماندن از بیماری قلبی-عروقی استفاده از آسپیرین برای شما مناسب است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که بیماری قلبی در مردان روبه افزایش است. آسپیرین درمانی روزانه، احتمال حمله قلبی را تا 30 درصد کاهش می دهد. با این حال ، استفاده از آسپیرین برای مصون ماندن از بیماری قلبی می تواند خطرات بزرگی ( مانند خونریزی دستگاه گوارش) به همراه داشته باشد. بنابراین درباره ی استفاده کردن یا نکردن از آن با پزشک مشورت کنید.

بدنبال غربالگری های ضروری پزشکی ازدهه های قبل تا کنون، از حالا به بعد باید آزمایش های غربالگری جدید را شروع کنید.

پروستات

چراضروری است: پس از سرطان پوست ، سرطان پروستات دومین علت شایع سرطان در مردان است.

تقریباً یک نفر از شش  مرد در طول عمرخود به سرطان پروستات مبتلا می شود. خوشبختانه سرطان پروستات به آهستگی رشد می کند و بیشتر مردانی که سرطان پروستات دارند از این بیماری نمی میرند آزمایش های غربال گری - پیش از اینکه سرطان مجال گسترش داشته باشد و تا زمانی که درمان موثر است- آن را در مراحل اولیه تشخیص می دهد.

آزمایش: در تشخیص سرطان پروستات از دو آزمایش استفاده می شود:

معاینه دیجیتالی از مقعد ( دی آر ای)

طی این غربالگری ، پزشک یا پرستار انگشت مرطوب شده را وارد مقعد می کند تا اندازه ی پروستات شما را بداند و هرگونه برجستگی احتمالی  یا هر مسئله غیر عادی را احساس کند.

آزمایش آنتی ژن مخصوص پروستات: در این آزمایش خون، میزان پی اِس اِی -ماده ای که غده پروستات می سازد- در خون اندازه گیری می شود. پی اِس اِی در مردان مبتلا به سرطان پروستات بالا می رود. با این حال، پی اِس اِی در پروستات بزرگ شده یا پروستاتیتیس(حالت غیر سرطانی) هم می تواند از اندازه ی عادی بالاتر باشد.

زمان شروع غربالگری: انجمن ائورولوژی امریکا توصیه می کند آزمایش پی اِس اِی در مردان چهل ساله مبنا باشد. با این حال USPTF  اظهار می کند که شواهد کافی برای مبنا قراردادن غربالگری پی اِس اِی وجود ندارد. بهتر است با پزشک درباره فواید یا خطرات احتمالی غربال شدن صحبت کنید. اگر هر دو( شما و پزشک) تصمیم گرفتید که غربالگری لازم است پزشک به شما می گوید که شروع غربالگری از چه زمانی باشد و هر چند وقت یک بارباید معاینه شوید.

بینایی

چراضروری است: در معاینات منظم چشم، هرگونه تغییر در بینایی بررسی می شود و مراحل اولیه آب سیاه یا دژنراسیون ماکولا و هر گونه آسیب چشمی مرتبط با فشار خون بالا یا دیابت تشخیص داده می شود. تشخیص این آسیب ها و شروع درمان در مراحل اولیه تاثیر زیادی بر حفظ بینایی دارد.

آزمایش چگونه انجام می شود: معاینه چشم بطور کلی، فرآیند نسبتاً ساده و راحتی است که حدود 45 تا 90 دقیقه طول می کشد. طی معاینه، پزشک یک سری آزمایشات را جهت کنترل دقت بینایی، دید جانبی، فشار چشم،عصب شبکیه، عصب بینایی وسایر آزمایش های ضروری برای بررسی سلامت بینایی، انجام می دهد.

زمان شروع غربالگری: آکادمی چشم پزشکی امریکا توصیه می کند 40 سالگی و بالاتر، مبنای غربالگری معاینات چشم پزشکی باشد. برخی بیماری های رایج چشمی بر افراد 40 ساله یا مسن تر که به علائم آن ها توجه نمی کنند ، تاثیر می گذارد. پزشک به شما می گوید هرچند وقت یک بار باید چشمهایتان معاینه شوند.

غربالگری مردان در 50 سالگی

حالا به نیمه راه رسیدید؟ نه شما نه! شاید به 50 سالگی رسیده اید اما تفاوت چندانی را در این دهه نسبت به دهه قبل حس نخواهید کرد. عادات سالم را حفظ کنید، آزمایشات غربالگری منظم انجام دهید و اگر نگران سلامتی تان هستید به پزشک مراجعه کنید.

کولونوسکوپی

چراضروری است: سرطان کولون دومین علت مرگ های ناشی از سرطان در مردان و زنان است؛ مردان نسبت به زنان، کمی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کولون قراردارند - اما هنوز مردان زیادی از روی شرم حاضر نیستند آزمایش بدهند.

مردان بدلیل مراحل آماده سازی (‌ناشتا بودن و نوشیدن مقادیر زیادی از یک مایع تمیز کننده شکم) و خود فرآیند معاینه، از انجام کلونوسکوپی اجتناب می کنند. اما با کلونوسکوپی می توان سرطان روده بزگ  و پولیپ های روده ای را تشخیص داد– که ممکن است خوش خیم باشند اما در صورت رشد، به سرطان تبدیل شوند.

آزمایش چگونه انجام می شود: شما باید بسیار آرام باشید، احساس راحتی کنید و در حالت هوشیاری ، احتمالا هیچ یک از مراحل را بعداً به یاد نیاورید.همان طور که به پهلوی چپ دراز کشیده اید،‌ پزشک یک لوله ی نازک و انعطاف پذیر را با دوربینی کوچک در انتهای آن ( کلونوسکوپ) وارد مقعد می کند. پزشک خطوط شکمی شما را از طریق دوربین معاینه می کند و ممکن است جهت بررسی- نمونه ای از بافت روده یا پولیپ ها بردارد.

زمان شروع غربالگری: در بالغین سالم کلونوسکوپی هر 10 سال یک بار توصیه می شود و از 50 سالگی شروع می شود. مردی که در خانواده سابقه سرطان روده بزرگ دارد، باید اولین کلونسکپی خود را 10 سال زودتر از زمان تشخیص سرطان روده در خویشاوندش انجام دهد.

غربالگری مردان در 60 و 70 سالگی

همان طور که سن شما بالا می رود بیشتر در معرض مشکلات جسمی و بیماری های عفونی قرار می گیرید. واکسن های مخصوص و معاینات منظم توسط پزشک، سلامت کامل درتمام سال های طلایی تان را تضمین می کند.

آنوریزم آئورتی-بطنی

چرا ضروری است: آئورت بزرگترین سرخرگ خونی و تأمین کننده اصلی خون بدن است. آنوریزم آئورتی-بطنی زمانی رخ می دهد که پائین ترین بخش آئورت ضعیف و متورم شود. اگر آئورت پاره شود خونریزی می کند و زندگی تان را به خطر می اندازد. تمام آنوریزم های آئورتی-بطنی پاره نمی شوند. آن هایی که به آهستگی رشد می کنند به طور حتم پاره نمی شوند اما آن هایی که سریع رشد می کنند می توانند سریع پاره شوند. اگر شما مبتلا به آنوریزم آئورتی-بطنی هستید، پزشک بلافاصله درمان را شروع می کند- مانند جراحی اورژانسی- یا بسته به اندازه آنوریزم، شما را از نزدیک معاینه می کند. مردانی که در دوره ای از عمرشان سیگار کشیده اند، بیشتر در معرض ابتلا به آنوریزم آئورتی-بطنی هستند.

آزمایش چگونه انجام می شود: بهترین راه غربال کردن آنوریزم آئورتی-بطنی سونوگرافی بطنی است. طی سونوگرافی که هیچ دردی ندارد، به پشت روی تخت معاینه دراز بکشید. مقدار کمی از ژل گرم مستقیم روی شکم مالیده می شود. تکنسین آزمایشگاه ، پرستار یا پزشک از وسیله ای به نام سونوگرافی استفاده می کند و پروب آن را همراه ژل روی  تمام قسمت های شکم حرکت می دهد. با مشاهده  تصاویر درون شکم ، تکنسین، پرستار یا پزشک می تواند نشانه های بالقوه ی آنوریزم را مشاهده کند. از توموگرافی کامپیوتری یا سیتی اسکن یا اِم آر آی هم برای بررسی آنوریزم آئورتی-بطنی می توان استفاده کرد، اما سونوگرافی اولویت دارد و رایج ترین شیوه ی غربالگری است.

زمان شروع غربالگری: نهادUSPTF  توصیه می کند مردانی که بیش از 100 نخ سیگار در طول عمرشان کشیده اند، اولین بار باید در سنین 65 تا 75 سالگی غربالگری آنوریزم آئورتی-بطنی انجام دهند. اگر سابقه آنوریزم آئورتی-بطنی در خانواده دارید، احتمالا پزشک شروع غربالگری را از 60 سالگی به شما توصیه می کند.

تراکم مغز استخوان

چراضروری است: حدود 10 میلیون امریکایی از پوکی استخوان رنج می برند. بیماری که باعث می شود استخوان ها ضعیف و شکننده شوند- بعلاوه ی 34 میلیون نفر دیگر در ایالات متحده که در معرض ابتلا قرار دارند. پوکی استخوان اغلب به زنان نسبت داده می شود- با اینکه زنان 4 برابر بیش از مردان مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند اما مردان هنوز هم در خطرند.

آزمایش چگونه انجام می شود: آزمایش تراکم مغز استخوان می تواند میزان خطر ابتلا به پوکی استخوان را در شما نشان دهد. در این آزمایش از اشعه ایکس برای اندازه گیری میزان کلسیم و دیگر مواد معدنی موجود در قسمتی از استخوان و بر اساس نوع آزمایش، معمولاً استخوان دور مچ، قسمت تحتانی ستون فقرات و لگن را اندازه می گیرند. هر چه میزان مواد معدنی بالا باشد ، استخوان ها متراکم تر و محکم تر اند.

زمان شروع غربالگری: آزمایش تراکم استخوان در مردان بالای 70 سال توصیه می شود. اگر کمتر از 70 سال دارید اما بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستید( مثلاً پس از 50 سالگی شکستگی استخوان داشته اید یا در خانواده سابقه ابتلا به پوکی استخوان دارید) پزشک را مطلع کنید تا بگوید هر چند وقت یک بار باید غربال شوید.

واکسن آنفولانزا

چراضروری است: هنگامی که واکسن آنفولانزا برای اکثر افراد بالای 6 ماه توصیه می شود- پس در افراد بالای 65 سال واکسیناسیون امری حیاتی است زیرا دستگاه ایمنی بدن با بالا رفتن سن ضعیف تر می شود. افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند و به سختی از ویروس های مجاری تنفسی رها می شوند. این ویروس ها می توانند به ذات الریه تبدیل شوند یا بیماری دیگررا تشدید کنند. 90 درصد مرگ و میر ناشی از آنفولانزا و بیش از نیمی از  افراد بستری در بیمارستان ها، افراد 65 سال و مسن تر هستند.

زمان شروع غربال گری: سی دی سی (CDC ) توصیه می کند که هر سال در ماه اکتبر واکسیناسیون انجام شود. زیرا نوع ویروس آنفولانزا هر سال تغییر می کند. اگر هر سال واکسیناسیون انجام دهید، حتماً به روزترین واکسیناسیون را دریافت کرده اید.

واکسن ذات الریه

ذات الریه عفونت ریوی است که بوسیله باکتری یا ویروس ایجاد می شود. این باکتری یا ویروس در بینی و گلو زندگی می کند و از طریق عطسه یا سرفه منتشر می شود. گر چه هرفردی ممکن است به ذات الریه مبتلا شود اما بالغین بالای 65 سال بیشتردر معرض ابتلا قراردارند زیرا دستگاه ایمنی با افزایش سن ضعیف می شود. درایالت متحده، ذات الریه معمولا در افراد مبتلا به آنفولانزا شیوع دارد. اخیراً دو نوع واکسن ذات الریه موجود است- واکسن پی سی وی 13(PCV13-واکسن دوگانه استروپتوکوک پومونیه) و واکسن پولی ساکارید ( پی پی اِس وی- PPSV).

زمان شروع غربالگری: مردان بالای 65 سال باید این واکسن را همراه با اولین واکسن آنفولانزای سالانه و هر سال تزریق کنند.

واکسن زونا

آیا آبله مرغان را در کودکی به یاد می آورید ؟ حالا با این که نقاط  قرمز ناپدید شده اند، اما ویروس آبله مرغان در حالت نهفته در بدن شما مانده است. در افراد مسن تر این ویروس به شکل زونا دوباره فعال می شود. زونا عفونت ویروسی است که خارش همراه با درد ایجاد می کند. با این حال برخی افراد نباید واکسن زونا بزنند. اگر شما به موارد زیر مبتلا هستید نباید واکسن زونا بزنید:

- اگر تا کنون به هر یک از ترکیبات واکسن حساسیت داشتید.

- دستگاه ایمنی تان بدلیل ابتلا به  اِچ آی وی یا بیماری های دیگر ضعیف شده است.

- داروهایی مصرف می کنید که روی دستگاه ایمنی تاثیر می گذارند مانند استروئید ها.

- درمان های سرطانی مانند اشعه یا شیمی درمانی انجام داده اید یا در حال انجام آن هستید.

- در گذشته به سرطانی که به مغز استخوان یا دستگاه لنفاوی آسیب می رساند مبتلا شده اید:مانند سرطان خون یا سرطان غدد لنفاوی.

اگر درباره واکسن زونا سوالی داشتید با پزشک مطرح کنید.

زمان شروع غربالگری: مردان بالای 60 سال باید واکسن زونا بزنند. این واکسن یک بار زده می شود بنابراین دیگر نیاز نیست هر سال واکسن بزنید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، پونه مشک آبادی
منبع: webmd.com