اول مهر ماه در راه است ، با تب و تاب فراوانش ، با ماجراها و هیجان های ویژه  هر سال . آغاز سال تحصیلی تازه ، نوید بخش بی شمار دانش آموزانی است که با هزار امید و آرزو گام در راه می نهند.


چه بسیار پدران و مادرانی که نوگلان خود را برای پرورش یافتن و آموزش دیدن در راستای هدف های بزرگ به مدرسه می فرستند و چه آموزگاران و مدیرانی که برای بهتر درس دادن و نتیجه گیری ، برنامه ریزی و تلاش می کنند .
اما در میان این برنامه ریزی ها و تکاپو ها ، یک چیز معمولا" ، مورد غفلت واقع می شود : امنیت و ایمنی دانش آموزان ، بایستی در اولویت نخست قرار بگیرد.
یک دانش آموز چه با ماشین ، چه با اتوبوس ، چه با دوچرخه یا با پای پیاده به مدرسه برود ، از لحظه ای که خانه را ترک میکند ، دغدغه ایمنی آغاز می شود : بچه ها لازم است کمریند ایمنی را ببندند ، هنگام عبور از خیابان احتیاط های لازم را رعایت کنند ، رابطه های مودبانه و سالم را با همکلاسی های خود بر قرار کنند ، و یاد بگیرند که چگونه از درگیری ها پرهیز کنند و یا آن را کاهش دهند.
حتی در خود مدرسه ، نیز دغدغه ایمنی را باید داشت . چه در داخل کلاسها و چه در بین زنگ های تفریح و ورزش ، ایمنی دانش آموزان مسئله مهمی است ، اگر اولیاء و مربیان با یکدیگر همکاری کنند ، دغدغه ایمنی بعنوان یک مسئله اصلی و مهم در می آید و آنگاه تمامی کوشش ها در تحقق آن به ثمر می نشیند.

 از خانه تا مدرسه

 - در پیاده رو  ، خطراتی مانند افتادن در چاله چوله ها و یا سقوط از پله ها ، بچه ها را تهدید می کند ، با آموزشهای لازم می توان از این خطرات پیشگیری کرد.

 - سعی کنید تا ممکن است دانش آموزان را با موتور سیکلت جا به جا نکنید . وقتی هم مجبور به این کار هستید تمام احتیاط های لازم را به عمل آورید : مانند استفاده از کلاه ایمنی ، درست نشستن ، آویزان نبودن لباس ها که امکان گیر کردن به چرخ موتور را دارد .

 - سعی کنید ، تا حد امکان دانش آموزان بزرگتر با موتور سیکلت به مدرسه نروند ، از آنها بخواهید وقتی هم مجبور به این کار هستند ، کلیه احتیاط های لازم را بعمل آورند .

 در مدرسه

 - با اولیای مدرسه در تماس باشید ، یک مراقب در مدرسه از میان دانش آموزان بزرگتر برای بچه ی خود انتخاب کنید.

 - از بروز خشونت میان دانش آموزان بزرگتر جلوگیری شود .

 - مدرسه باید جایی امن و آرام برای تحصیل دانش آموزان باشد ، از هر گونه خشونت و بحران در آنجا باید پرهیز شود.

 - از انحراف های اخلاقی و جنسی در محیط مدرسه پیشگیری شود .

 - مربیان تربیتی و بهداشتی ، سلامت دانش آموزان را تحت نظر بگیرند .

 - هنگام فعالیت های ورزشی از زمین خوردن دانش آموزان جلوگیری شود .

 - جعبه کمکهای اولیه و نیز دفترچه های راهنمای مربوط به حوادث در مدرسه ها وجود داشته باشد تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار بگیرند.

 در پایان لازم به ذکر است که معماری محیط آموزشی و نوع رنگ بندی محیط کلاس ها و لباس دانش آموزان همه در بالا بردن سطح آموزشی و کاهش خطرها و مشکلات مدرسه ها بسیار مفید و کار ساز است.


مهندس ابراهیمی - مجله پزشکی مادر