در آستانه سال نو و مراسم استقبال از بهار در زمان خانه تكاني، وقتي كه از نردبان يا چهار پايه استفاده مي‌كنيد از سطح اتكايي آن با زمين كاملا مطمئن باشيد و از نردبان استاندارد و دوطرفه استفاده كنيد.

براي ايمن‌كردن محيط خانه و پاكيزه‌كردن منزل و خانه‌تكاني بدون حادثه توصيه‌هاي ايمني ذيل ارائه مي‌شود:

1-از شست و شوي پرده، كف‌آشپزخانه،حمام و غيره كه آلوده به مواد روغني هستند با مواد سريع الاشتعال (بنزين) جدا خودداري كنيد.

2-از قرار دادن موادشوينده مانند وايتكس، جوهرنمك و غيره روي زمين و در دسترس كودكان جدا خودداري و در حد استاندارد از آنها استفاده كنيد.

3-در زمان پاك‌كردن شيشه و پنجره‌هاي خانه احتياط لازم را رعايت و از رفتن بر روي نرده‌ها يا قرنيزهاي آن جدا خودداري كنيد.

4-شست و شوي لوازم برقي مانند لوستر، چراغ روشنايي و غيره قبل از قطع كامل برق بسيار خطرناك است و احتمال برق گرفتگي افراد را متحمل مي‌سازد، بنابراين اول جريان برق را در وسيله برقي قطع سپس به پاكسازي آن اقدام كنيد.

5-در زمان جابجايي لوازم خانگي به ويژه‌ اجاق گاز احتياط كنيد و همه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهري و سيلندرگاز را با آب و صابون كنترل كنيد تا از نشت‌كردن گاز مطمئن شويد، ضمنا در مورد تعويض به موقع شيلنگ‌هاي فرسوده رابط گاز اقدام كنيد.

6-از ريختن موادقابل اشتعال در چاه‌هاي فاضلاب، دستشويي، توالت و غيره جدا خودداري كنيد، چرا كه در اثر ريزش اين گونه مواد در محيط خانه احتمال انفجار و آتش‌سوزي وجود دارد.

7-شارژ به موقع خاموش‌كننده دستي آتش‌نشاني موجود در محيط خانه شما مي‌تواند در زمان آتش‌سوزي احتمالي كمك بسزايي به شما كند بنابراين توصيه مي‌شود براي شارژ و آماده بكار بودن آن اقدام كنيد.

8-از جابجايي لوازم و اثاثيه سنگين منزل به صورت فردي پرهيز كنيد و در اين مورد از كارگران حرفه‌اي يا كار گروهي بهره بگيريد تا در ايام خوش نوروزي دچار ديسك كمر يا عوارض ناشي از آن نشويد.

منبع: ایسنا