خوردن خرما در ماه رمضان بیش از هر ماده غذایی دیگری توصیه می شود. جالب است بدانید رسول اکرم (ص) نیز به این میوه اهمیت زیادی داده و در دوران حیات مبارکشان افطار خویش را با خرما آغاز کرده و سحر نیز به خرما روزه می گرفته اند. این میوه همیشه بین ایرانیان در روزهای ماه رمضان طرفداران بسیاری داشته است. در مقاله زیر نگاهی به ارزش غذایی این میوه انداخته ایم.

ارزش غذایی خرما :

در هر 100 گرم خرمای تازه

انرژی

250 کیلوکالری

کربوهیدرات

68   گرم

پروتئین

2  گرم

چربی

0.2   گرم

آهن

1 میلی گرم

روی

0.3 میلی گرم

 

خرما یکی از میوه های مغذی است که می تواند قند و انرژی از دست رفته بدن را به سرعت جبران کند از این رو متخصصان تغذیه توصیه می کنند که روزه تان را با خوردن یک عدد خرما افطار کنید. میزان قند و انرژی خرمای خشک از خرمای تازه بیشتر و میزان ویتامینc  آن کمتر است آن هم به دلیل از دست رفتن آب خرما در طول فرایند خشک شدن می باشد اما تفاوت عمده دیگری بین ریزمغذی های خرمای خشک و تازه وجود ندارد.

فواید خرما :
از آنجا که خرما سرشار از ویتامین ها و موادمعدنی است مصرف به اندازه آن می تواند فواید زیادی مانند درمان اسهال،  پیشگیری از ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش و بیماری های قلبی داشته باشد. به علاوه فیبر موجود در خرما از ابتلا به یبوست های مزمن جلوگیری می کند و به همین دلیل متخصصان تغذیه برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در ماه رمضان به همه افراد پیشنهاد می کنند که برای افطار یک لیوان شیر ولرم که با خرمای له شده مخلوط شده است بنوشند. به علاوه خوردن یک عدد خرما به سرعت حس گرسنگی را از بین می برد و از پرخوری افراد در افطار جلوگیری می کند.

خرما میوه ای پرکالری :
خرما یکی از خوراکی های پرکالری است. هر 100 گرم خرمای خشک ، 300 کیلو کالری انرژی دارد و شما برای سوزاندن این مقدار انرژی باید 110 دقیقه پیاده روی کنید. برای سوزاندن هر 100 گرم خرمای تازه هم که 240 کیلوکالری انرژی دارد باید 84 دقیقه پیاده راه بروید. در واقع هر یک عدد خرما حدود 20 کیلوکالری انرژی دارد و سوزاندن این مقدار از انرژی هم 7 دقیقه پیاده روی را می طلبد.  با این تفاسیر حتما متوجه شده اید که جایگزین کردن خرما به جای قند به معنای مصرف بیش از اندازه آن نیست. تمام افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که رژیم کاهش وزن دارند باید میزان مجاز مصرف روزانه خرما را از متخصص تغذیه سوال کنند.

شرایط نگهداری :
بهتر است خرمای تازه را در جای خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب قرار دهید. خرمای تازه را می توان تا یک ماه داخل یخچال نگهداری کرد و نگران ترش شدن آن هم نبود. خرمایی که مزه ترشی گرفته باشد دیگر برای خوردن مناسب نیست ، زیرا امکان رشد باکتری های مضر در آن وجود دارد. خرمای خشک هم تا 4 یا 5 ماه قابلیت نگهداری در ظروف درب بسته و داخل کابینت را دارد. هرگز خرمای تازه یا خشک را در ظرف بدون درب ، روی میز نگذارید زیرا شیرینی و چسبندگی خرما می تواند باعث جذب گرد و خاک یا حتی حشرات به این میوه شود و در آن آلودگی ثانویه ایجاد کند.

مصارف مختلف خرما :
خرما در بسیاری کشورها مانند ایران به جای قند یا شکر همراه با چای و شیر خورده می شود. مردم عربستان ، مراکش و سوریه هسته خرما را بیرون می آورند و به جای آن مغز گردو ، بادام ، پسته و حتی یک پر پرتقال یا لیموشیرین می گذارند. مراکشی ها از خرمای خشک و خرد شده در سالادهای شیرین به جای کشمش استفاده می کنند. در آمریکا هم برای تهیه بسیاری از کیکها از پوره خرما استفاده می کنند یا خرما را له و با گردوی خردشده و عسل مخلوط و از آن یک عصرانه خوشمزه تهیه می کنند. اسپانیایی ها هم برای عصرانه یا صبحانه شان خرما را از وسط نصف و سرخ می کنند و آن را با نان تست می خورند.

دکتر احمدرضا درستی (متخصص تغذیه و رئیس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور )