غذاهای کم کالری شامل سبزیها، میوه ها و غذاهای پر کالری شامل سیب زمینی، نان ،برنج، ماکارانی، چربی ها می باشد. به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر، اصل کلی برای پیروی از برنامه های غذایی صحیح، مصرف غذاهای متنوع است. رعایت این مسئله در طول ماه مبارک رمضان نیز بسیار حائز اهمیت است. مسئله قابل توجه این است که بر خلاف تصور عموم، نیازی نیست که در این ماه حجم زیادی از غذا را در وعده های افطار و سحر مصرف کنید.

در طول ماه مبارک رمضان میزان سوخت و ساز بدن کاهش می یابد. مهم ترین ساز و کار فعال ، سوخت چربی بدن است که می تواند میزان کلسترول خون را کنترل کند و به همین دلیل نیازی به مصرف غذاهای پرکالری نیست.

صرف افطار باید بدون غذاهای چرب باشد، همچنین حجم غذاهایی که استفاده می شود باید در ابتدا کم باشد. همچنین توصیه می شود برای افطار غذاهای با کالری بالا و حجم کم مصرف شود ، بهتر است در سحری غذاهای پرکالری و مواد فیبر دار استفاده شود ، همچنین اگر سبزی خوب و تمیز مصرف شود می تواند از کاهش حرکات روده ای و در نهایت یبوست جلوگیری کند. همچنین غذاهای پرچرب مصرف نکنند و سیگار و نوشابه نیز استفاده نکنند.

غذاهای کم کالری شامل سبزیها و میوه ها و غذاهای پر کالری شامل سیب زمینی ، نان ، برنج ، ماکارانی ، چربی ها می باشد. استفاده از تنوع غذایی و مصرف انواع غذاها نیز در هنگام روزه داری توصیه می شود، اما تعادل در مصرف را رعایت کنید.

مصرف نان ، غلات ، سیب زمینی منابع خوبی از انرژی ، مواد حاوی نشاسته ، پروتئین ، املاح و فیبر هستند.

سعی کنید از شیر ، ماست ، پنیر ، دوغ (کم چرب) که منابع خوبی از کلسیم و پروتئین هستند، استفاده کنید.

از انواع گوشت های قرمز و سفید ، تخم مرغ و حبوبات به مقدار کافی استفاده کنید. که منابع خوبی از آهن ، پروتئین و ویتامین B می باشند.

از انواع سبزی به صورت پخته یا خام در برنامه رژیم روزانه استفاده کنید. این گروه سرشار از فیبر و ویتامین هستند. 

از انواع میوه ها استفاده کنید بخصوص میوه هایی که آب فراوانی دارند. و مصرف انواع مغزها همچون مغز بادام و پسته را فراموش نکنید.

مجله پزشکی مادر