بهترین لحظه برای روزه داران پس از دعا و مناجات با پروردگار متعادل خوردن افطاری است که بسیار دلچسب و لذیذ می باشد اما رعایت یک سری اصول هنگام صرف افطاری بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، غذاها خصوصا در موقع افطار باید سبک، نسبتا کم حجم و پر کالری باشند. پس از ساعت ها خالی بودن معده نباید در هنگام افطار از غذاهای سنگین استفاده کرد و بهتر است از غذای ساده استفاده و از پر خوری اجتناب شود.
پس از افطار ضربان قلب افزایش می‌یابد، بنابراین برای پیشگیری از افزایش شدید ضربان قلب باید هنگام افطار به ‌تدریج به مصرف مواد غذایی بپردازیم.

بهتر است برای جلوگیری از ناراحتیهای گوارشی، به هنگام افطار آب ولرم به همراه خرما برای آماده شدن معده مصرف شود.

اهمیت افطار مشابه وعده صبحانه است؛ چون غذا پس از گرسنگی طولانی مدت به بدن می‌رسد. در این وعده غذاهای زود هضم مانند گروه شیر و تخم مرغ را می‌توان مصرف کرد. خوردن نان، پنیر و چای شیرین، خیار و گوجه فرنگی نیز مناسب این وعده است. البته می‌توان از کوکو و سوپ‌های سبک هم استفاده کرد.

یک سوپ مناسب برای افطار یک پیش غذای مناسبی است چون آب بدن را تامین می‌کند و هضم خوبی دارد. ولی آش رشته که بسیار سنگین است نباید مصرف شود.

انواع میوه‌ها، دانه‌ها ( چون پسته و فندق) و موادی مانند توت خشک، کشمش ، برگه آلو و زردآلو یک ساعت پس از افطارخورده شوند.

علاوه بر آن استفاده از سبزیها و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود.

توصیه می شود برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.

هنگام افطار یک نوع ماده شیرین مصرف شود و از خوردن مواد شیرینی چون خرما،‌ حلوا و شله‌زرد در یک وعده غذایی خودداری شود. زیرا مصرف زیاد مواد شیرین، باعث چاقی می‌شود.

در هنگام افطار از خوردن انواع آش‌ها چون آش رشته، غذاهای حجیم، سرخ کرده و پرچرب و پلو خورشت خودداری کنید.

مصرف مواد غذایی سرخ کرده، پر از ادویه، روغن و شکر بالا را کنار بگذارند. از آنجا که در هنگام روزه‌داری، اسیدیته معده بالا می‌رود، مصرف این‌گونه مواد می‌تواند احساس سنگینی در معده، ترش کردن و دیگر مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد. در عوض مواد غذایی حاوی فیبر نظیر میوه ‌‌و ‌‌سبزیجات می‌توانند از تولید بیش از اندازه اسید در معده جلوگیری کنند .

مجله پزشکی مادر