به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر، در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه ها و سبزیها ، گوشت و حبوبات و تخم مرغ ، شیر و لبنیات) ضروری است. با رعایــت تـنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه ای شامل آب ، املاح، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن، تامین می شود. بدن انسان برای فعالیت در طول روز به انرژی کافی نیازمند است تا مغز بتواند تمرکز لازم را برای کار روزانه داشته باشد. بنابراین خوردن سحری در ماه مبارک رمضان بسیار ضروری است.
افراد سعی داشته باشند فعالیت های کاری خود را از سحر تا ظهر انجام دهند تا بهره وری لازم را نیز از کار خود کسب کنند.

در هنگام سحر نیز سعی شود از سالاد،‌ میوه و هندوانه در وعده غذایی گنجانده شود.

هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک و سرخ شده مانند سیب زمینی کوکو ، گوشت های سرخ شده ، کباب ، جوجه کباب و ماهی خوداری کنید.

برای پیشگیری از بروز ناراحتی های گوارشی و سوزش سر معده، باید از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب مانند زولبیا و بامیه در سحر یا افطار پرهیز کنند.

تا جایی که امکان دارد از خوردن غذاهای شور و کنسرو شده در ماه رمضان خوداری کنید، این غذاها سبب تشدید تشنگی در ساعات روزه‌داری می‌شوند.

مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس نیز در سحری یا افطاری مناسب نیست، زیرا این غذاها زمینه بروز ناراحتی های گوارشی نظیر ترش کردن معده را فراهم می کنند.

توصیه می شود در وعده سحری از غذای کم چرب مواد غذایی پرفیبر مثل میوه ها و سبزی ها استفاده کنید که منبع سرشاری از فیبر هستند. مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی شود چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیمهای گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می شود.

نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در فاصله افطار تا سحر بسیار مناسب است برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول روز، لیمو ترش تازه در پایان وعده سحری مصرف شود.

در هنگام سحری از حبوبات که دارای کربوهیدراتها ، فیبر زیاد و نیز املاح و ویتامینها هستند، استفاده شود. این غذاها برای حفظ قندخون و اثرات مطلوب بر سطح انسولین موثرند.

مجله پزشکی مادر