معمولاً برنامه غذایی خانواده ها در ماه رمضان تغییر می کند و نوع مواد غذایی مصرفی عوض می شود. چنانچه افراد می بایست از مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی ها پرهیز کنند.
از ایجاد تغییرات شدید در عادات غذایی خود و خوردن غذاهای نا آشنا، یا غذاهایی که برای شما ناراحتی به وجود می آورد، حداقل در ماه رمضان خودداری کنید.

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، افراد روزه دار باید از خوردن غذاهای سرخ کرده و غذاهای که بسیار چرب هستند پرهیز کنند. و همچنین باید از غذاهایی که حاوی شکر فراوان هستند نیز خوداری کنند، چون این مواد سبب مشکلات گوارشی مثل سوزش سر دل و اضافه وزن خواهند شد.

بنابراین، خوردن برخی از مواد غذایی همچون آش رشته ، زولبیا و بامیه ، پشمک ، شله زرد ، حلوا ، پلو و خورشت در هنگام افطار توصیه نمی شود. و ممکن است سلامت روزه دار را تهدید کند و باعث بروز مشکلاتی در بدن شود. بهتر است از شیرینی های طبیعی نظیر خرما، کشمش و ... استفاده شود.

کله پاچه، سیرابی و شیردان موجب تشنگی زیاد می شود، لذا بهتر است در ماه رمضان از خوردن اینگونه غذاها خوداری شود.

از مصرف نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و نسکافه در وعده سحری در ماه رمضان باید پرهیز کرد، چون این نوشیدنی‌ها ادرار آور هستند و باعث دفع آب موجود در بدن و تشنگی فرد می‌شوند.

از مصرف نوشیدنیهای حاوی کافئین بالا بخصوص پس از صرف غذا شدیداً پرهیز کنید. چای یا قهوه به علت داشتن کافئین از جذب مواد معدنی و عناصر لازم برای بدن (مثل آهن) جلوگیری می کند و سبب کم خونی می شود.

همچنین نباید فراموش کنید که نوشیدن نوشابه های گازدار مصنوعی به دلیل بالا بودن میزان قند مصنوعی آنها و داشتن مواد دیگر، از جذب کلسیم جلوگیری کرده و سبب پوکی استخوان می شود؛ لذا توصیه می شود در ماه رمضان از نوشیدنی هایی همچون شیر، دوغ و آب میوه های طبیعی و آب استفاده کنید و آن را جایگزین نوشابه های گاز دار یا چای و قهوه کنید.

برای جلوگیری از کم آبی بدن و عوارض آن که یکی از آنها خشکی پوست است، باید مایعات کافی در فاصله زمانی افطار و سحر به بدن برسد و مصرف موادی که آب بدن را تأمین می کند مثل سبزیجات و میوه ها حتماً در برنامه میان وعده ای گنجانده شود. بهترین نوشیدنی برای این ماه آب است، زیرا برای جلوگیری از کم آبی و سم زدایی ناشی از متابولیسم موادغذایی، توصیه می شود آب و آب میوه به مقدار زیاد مصرف شود. حداقل بین 8 تا 10 لیوان آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر به صورت جرعه جرعه و در فواصل مختلف بنوشید.

بین افطار تا زمان خواب مقادیر فراوان آب و آب میوه تازه بنوشید تا بدن به تعادل آب و الکترولیت دست یابد.

مجله پزشکی مادر