روزه داران با داشتن برنامه ریزی مناسب غذایی و پرهیز از پرخوری در زمان افطار و سحر می توانند وزن خود را کاهش دهند. ماه رمضان بهترین فرصت برای کسانی است که اضافه وزن دارند و می خواهند به وزن طبیعی خود برسند.

رعایت برنامه ریزی صحیح تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان برای روزه داران از اهمیت بسیاری برخوردار است. ماه مبارک رمضان تمرینی، برای کم خوری و دوری از پرخوری است.

اما برخلاف آنچه كه تصور می شود، اغلب افراد جامعه پس از ماه رمضان دچار اضافه وزن می شوند. در ماه مبارک رمضان تمایل افراد برای مصرف مواد قندی مثل حلوا ، زولبیا و بامیه افزایش می یابد اما حتی اگر حجم و میزان مصرفی این خوراکی ها بسیار کم باشد باز هم بدن با مصرف آنها در هر وعده غذایی کالری فراوانی دریافت می کند.

از آنجا که فاصله وعده های غذایی در ماه رمضان کم است و همچنین میزان تحرک در این ماه کاهش می یابد این موضوع باعث می شود میزان کالری که دریافت می کنند بیش از نیاز بدن باشد که در نتیجه کالری اضافه در بافت چربی بدن ذخیره می شود تا بتواند در فرصتهای بعدی از آن استفاده کند.

بنابراین از خوردن غذاهای پُرحجم، کم کالری و بسیار آبکی در افطار خودداری کنید. و حتما برای صرف سحری از خواب برخیزید. سعی شود در سحر از نان سبوس دار، غلات، سبزیجات (پخته و خام) و حبوبات استفاده شود چون این مواد آب بدن را حفظ می‌کنند. باید سبزیجات تازه، میوه و مقدار کافی آب و نوشیدنی ها مثل چای کم رنگ، آب میوه را در فاصله افطار تا سحر مصرف کنید.

غذای افطاری می تواند مجموعه ای از صبحانه مانند چای شیرین و شیر ولرم و مصرف مقداری کمی نان و پنیر به همراه سوپ و با فاصله یک تا 2 ساعت شام با اندکی تغییر و کاهش حجم باشد. در فاصله افطار تا سحر از خوردن تنقلات خودداری کنید تا معده به هنگام صرف سحری به طور کامل خالی و آماده غذای سحر باشد. مصرف میوه و سبزی در وعده های سحر و افطار تاکید می شود ، مصرف مواد پر چرب هر چند انرژی بیشتری می دهد، اما باعث تشنگی بیشتری هم می شود.

مجله پزشکی مادر