كمی وقت صرف صبحانه خود كرده و سعی كنید در این وعده غذایی مهم، از جو دوسر، غلات، میوه‌ها و مقداری كره، یك صبحانه مناسب و كامل تهیه و میل نمایید.

به گزارش مجله پزشکی مادر به نقل از ماهنامه دنيای سلامت، معمولاً بعدازظهرها دچار نوعی حس رخوت، سنگینی و خستگی می‌شویم و به نظرمان زمان خیلی دیرتر می‌گذرد. با غروب خورشید، میل زیادی به خستگی در كردن در خود احساس می‌كنیم و اغلب این حس ما را به رختخواب می‌برد تا چرتی بزنیم و اگر هم شرایط آن میسر نباشد، سرمان را روی میز می‌گذاریم و برای لحظاتی چشمان خود را می‌بندیم.

خستگی نیمروزی، محصول زندگی مدرن است؛ زندگی‌ای كه همواره از ما حركت می‌خواهد و فرصت اندكی برای توقف و استراحت به ما می‌دهد. گاهی اوقات آنقدر باید سریع حركت كنیم كه حتی وقت خوردن یك صبحانه را هم نداریم. در محل كار، مرتباً چای و قهوه می‌نوشیم تا بتوانیم بیدار بمانیم. موضوع خستگی نیمروزی ما را بر آن داشت تا دلیل آن را از چند متخصص بپرسیم و در صورت دریافت یك پاسخ منطقی، سعی در بهبود وضعیت نماییم. متخصصان می‌گویند، یكی از مهم‌ترین دلایل خستگی نیمروزی، نداشتن خواب مناسب شبانه است.

بسیاری از ما عادت داریم كارهای مربوط به محل كارمان را به خانه ببریم و بخشی از آنها را در خانه انجام دهیم. مكالمات تلفنی‌مان پیرامون كارمان است. مدتی را پای كامپیوتر و لپ تاپ می‌گذرانیم و بعد تا نیمه‌های شب به تماشای تلویزیون می‌نشینم. و اینها از ساعات مربوط به اوج زمان خواب می‌كاهد. حتماً می‌دانید كه بدن ما در این ساعات خاص، تمام انرژی خود را از سر می‌گیرد و از خستگی‌های روزمره‌اش فارغ می‌شود؛ ولی با عادت دیر به رختخواب رفتن این فرصت خوب را از دست می‌دهیم. دیر به رختخواب می‌رویم، ولی مجبوریم صبح زود بیدار شویم و شروع به كار كنیم و 8- 9 ساعت بدون خواب تلاش نماییم.

اگر برنامه خواب شما این‌گونه است، بهتر است حتماً در مورد آن تجدیدنظر كنید. دلیل دیگر این خستگی، نداشتن ورزش و تفریح است. وقتی كه برنامه روزانه شما طوری معین شده است كه از همان ابتدای صبح باید چلانده شوید، دیگر فرصتی برای پیاده‌روی، قدم زدن و دویدن نخواهید داشت. این ورزش‌ها باعث چابكی روح و سرزندگی و بشاشیت می‌شوند و معمولاً كسانی كه بعدازظهرها آن را انجام می‌دهند، هرگز به نتیجه دلخواه نمی‌رسند؛ چرا كه بهترین زمان برای انجام برخی ورزش‌ها و نرمش‌های سبك، صبح است. دلیل سوم این خستگی، نگرانی و تشویش مدام در طول روز است. استرس زیاد نه تنها باعث افزایش فشار خون می‌شود، بلكه میزان دقت و توجه شما را در طول روز كاهش می‌دهد.

از بی‌قراری و التهاب تا می‌توانید دوری كنید و كاملاً آگاهانه به سوی شادی‌ها بروید. به كار خود، به خانواده‌تان، به خانه‌تان و به‌طور كلی همه چیز خود افتخار كنید. این كار به شما كمك می‌كند تا فرصت كمتری برای فكر كردن به كاستی‌ها داشته باشید. با وجود تمام مشكلات بخندید و از زندگی خود لذت بیشتری ببرید. و بالاخره یكی دیگر از دلایل مهم، بی‌توجهی به خوردن صبحانه است. اغلب افرادی كه بعدازظهرها احساس خستگی می‌كنند، نسبت به صبحانه خود بی‌اهمیت هستند؛ ولی ناهار كامل و مفصلی می‌خورند. اما باید توجه داشت كه غذا خوردن در قالب اصلی خود (صبحانه، ناهار، شام) روی ترشح هورمون‌ها اثر می‌گذارد و بی‌توجهی به این قالب، موجب بی‌حالی و سستی می‌شود. وقتی كه صبحانه نمی‌خورید، به هنگام ناهار، در خوردن زیاده‌روی خواهید كرد و پر شدن یكباره معده خود عامل سنگینی و رخوت در ساعات بعدازظهر است.


چند نكته مهم برای بانشاط بودن در طول روز 

كمی وقت صرف صبحانه خود كرده و سعی كنید در این وعده غذایی مهم، از جو دوسر، غلات، میوه‌ها و مقداری كره، یك صبحانه مناسب و كامل تهیه و میل نمایید. 
قبل از ناهار و بعد از صبحانه، سعی كنید چای و قهوه زیادی ننوشید؛ زیرا كافئین زیاد هم اشتها را از بین می‌برد و هم موجب اضطراب و دلواپسی بیشتر می‌شود. 
در وعده ناهار، از پرخوری كردن بپرهیزید؛ چرا كه باقی روز احساس خستگی زیاد خواهید كرد. ناهار شما باید تناسب مناسبی از كربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها داشته باشد. سعی كنید بعدازظهرها برنج نخورید؛ زیرا باعث بزرگ شدن شكم می‌شود. اگر یك ناهار كامل و مناسب بخورید، نیاز به مصرف كلسیم و یا مكمل‌های مولتی ویتامین نخواهید داشت. 
شب‌ها به اندازه كافی بخوابید. 
فراموش نكنید كه هر روز 8- 10 لیوان آب بنوشید. 
در بین وعده‌های صبحانه و ناهار از خوردن غذاهای میان‌وعده بپرهیزید؛ ولی خوردن میوه‌ها‌ی تازه با رنگ‌ها و شكل‌های متفاوت توصیه می‌شود. سیب، هلو، گلابی، پرتقال، انواع توت‌ها، انار و موز خواص جداگانه خود را دارند و سرشار از ویتامین‌های A، C، پتاسیم و فلاونویدها هستند. 
چیپس سیب‌زمینی باعث از بین رفتن اشتها می‌شود. برای آنكه سرحال و شاداب باشید و احساس سبكی كنید، بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات خوب و تازه، به عنوان غذاهای میان‌وعده استفاده نمایید.

مجله پزشکی مادر