بسیاری از کسانی که تصمیم به فرار گرفتند در خیال خود به دنبال یک زندگی مهیج ، فریبنده و بی قیدوبند بودند . ولی این چیزهایی نبود که گیرشان آمد . زندگی برای نوجوانان فراری بسیار سخت است  ومعمولا آخرش به بی خانمانی ، دزدی ، و حتی فروش مواد مخدر و از آن بدتر تن فروشی برای اینکه بتوانند نان بخور و نمیر بدست آورند ختم می شود . هرسال در ایالات متحده آمریکا بیشتر از 5 هزار نوجوان فراری بر اثر تجاوز و حمله ، بیماری و خودکشی می میرند .

مردم برای فراری شدن دلایل زیادی می تراشند. سوء استفاده از آنها ( چه جسمی ، روحی و جنسی ) ، مشکلات خانوادگی و یا مشکلات آنها با مدرسه یا دوستانشان . بعضی به دلیل استعمال دخانیات و مواد مخدر در خانواده یا از سوی خودشان و بعضی هم برای بودن با کسی دیگری فرار می کنند .

 با دوستتان در باره این که چه چیزی مخل آسایش اوست صحبت کنید و فکرهایتان را برای پیدا کردن راه حل های خوب و بیشتر سازنده روی هم بگذارید . در همان زمان با یک بزرگتر که به او اعتماد دارید هر چه سریعتر صحبت کنید و به او بگویید که دوستتان به طور جدی به فرار کردن فکر می کند . اگر با پدر و مادرتان راحت نیستید ، بزرگسالان دیگری که در کنارتان هستند میتوانند کمک کنند : مانند یکی از خویشاوندان ، یک معلم ، یک مربی ، مشاور مدرسه ، پزشک خانواده یا یک  روحانی .

این افراد می توانند به دوستتان بفهمانند که انتخاب ها و جایگزین های بهتری از فرار کردن وجود دارد .

سخن آخر : اگر دوست شما فرار کرد ، یا اگر شما چند روزی او را ندیدید حدس زدید که چه اتفاقی افتاده ، سریعاً دست به کار شوید . با یک بزرگتر مورد اعتماد صحبت کنید و به او توضیح دهید که مطمئنید دوستتان فرار کرده است . خجالت نکشید و هر اطلاعاتی از قبیل اینکه کجا می تواند رفته باشد را در اختیار او قرار دهید و امیدوار نباشید که دوستتان بعد از چند روز برمی گردد . زندگی دوستتان می تواند در دستان شما باشد پس اگر هر چه زودتر خبر بدهید احتمال بیشتری برای اینکه دوستتان سالم پیدا شود وجود خواهد داشت.

مجله پزشکی مادر
منبع: www.kidshealth.org