برونشیت حاد
برونشیت حاد عفونت دستگاه تنفسی می‌باشد که معمولا عامل آن ویروسی است و در اثر سرفه، عطسه یا صحبت کردن فرد بیمار شیوع پیدا می‌کند. علایم آن، که سرفه و تب خفیف جزء آنها هستند، سه تا چهار روز بعد از یک عفونت  قسمت بالایی دستگاه تنفسی  مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا بروز می‌کنند. برونشیت حاد می‌تواند به برونشیت مزمن یا سینه پهلو منجر شود.

 آبله مرغان
اگر در کودکی دچار آبله مرغان نشده اید و واکسن آن را هم نزده اید، احتمال دارد در اثر مراقبت از یک کودک بیمار به آن مبتلا شوید. بیماری 2 تا 3 روز قبل از بروز علائم و ظهور تاولها در بیشترین حد واگیر قرار دارد. و از طریق غشای مخاطی بینی و دهان، عطسه و سرفه شیوع پیدا می‌کند، گاهی نیز در اثر تماس با مایع تاولها، فرد مبتلا می‌شود. یک فرد بزرگسال که دچار آبله مرغان می‌شود، حتما باید به پزشک مراجعه کند.

آنفلوانزا
ویروس آنفلوانزا اغلب وقتی که فرد عطسه یا سرفه می‌کند، شیوع می‌یابد. آبریزش بینی، عطسه، تب و لرز و بدن درد جزء علائم آن هستند. این بیماری در بزرگسالان ، در حدود یک روز قبل از بروز علائم و 5 روز بعد از آن قابل سرایت می‌باشد . گاهی آنفلوانزا منجر به شرایط وخیم تر مثل بستری شدن و مرگ می‌شود . بهترین راه پیشگیری از آن ، واکسیناسیون و دوری از افرادی که به آن مبتلا هستند، می‌باشد.

عفونت استافیلوکوکی مقاوم به متی‌سیلین
استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین سوشی از باکتریهای استافیلوکوکی است که در مقابل آنتی بیوتیک‌های معمول مقاوم می‌باشد. بیشتر اوقات، باعث عفونت خفیف روی پوست، کورک و جوش می‌شود. و همچنین سبب عفونت خون، ریه‌ها یا دستگاه ادراری می‌شود . اگر افراد به پوست افرادی که این بیماری را دارند، دست بزنند ، به آن مبتلا می‌شوند. بهترین راه جلوگیری از آن بهداشت و تمیز نگه داشتن دستها می‌باشد و باید از تماس با زخم‌ها و باندهای افراد مبتلا جلوگیری کرد. همچنین اگر زخم و جراحتی دارید روی آن را با باند بپوشانید تا بهبود یابد.

ورم ملتحمه چشم
ورم ملتحمه خیلی واگیردار است، اگر چه خیلی خطرناک نیست. عامل آن ویروسی یا باکتریایی است. اگر دست خود را به چیزی که فرد بیمار تماس داشته بزنید، سپس به چشم خود بمالید، به این بیماری مبتلا می‌شوید. علاوه بر سرخی، چشم دردناک شده و دچار خشکی و سوزش می‌شود. قبل از دست زدن به چشم های خود، دستهایتان را بشویید. از وسایل مخصوص آرایش چشم و حوله شخصی خود استفاده کنید.

آنفلوانزای معده (گاستروانتریت ویروسی)
قلنج، اسهال و استفراغ از ویژگیهای عمده ورم معده واگیردار هستند. علایم یک یا دو روز بعد از ورود ویروس، که در مدفوع فرد آلوده وجود دارد، بروز می‌کنند. از این رو باید بعد از اجابت مزاج و قبل از دست زدن به غذا یا تماس با سطوحی که غذا را تهیه می‌کنید، دستها را بشویید تا از انتشار آلودگی جلوگیری به عمل آورید. چند نوع ویروس در این بیماری دخیل می‌باشند و گروه سنی خاص را هدف قرار می‌دهند. بزرگسال بیشتر به نوع
Norwalk آسیب‌پذیر هستند. بچه‌ها به روتاویروس، اما به خاطر داشته باشید که هر کسی احتمال دارد آن را بگیرد. بنابراین دستهای خود را بشویید.

گلودرد استرپتوکوکی
گلودرد استرپتوکوکی، یک بیماری شایع در کودکان، بوسیله باکتری که از طریق هوا منتقل می‌شود، ایجاد می‌شود و در اثر سرفه، عطسه یا تنفس فرد آلوده شیوع پیدا می‌کند. از علایم آن التهاب، تب و درد گلو و لوزه را می‌توان نام برد. بیماری سه تا پنج روز قبل از بروز علایم قابل سرایت می‌باشد. زمان سرایت تا 24 ساعت بعد از تزریق آنتی بیوتیک پایان می‌یابد.

سیاه سرفه
علی رغم واکسیناسیون گسترده ای که بر علیه سیاه سرفه صورت گرفته است، اما بیماری واگیردار شدید آن در حال برگشت است.
CDC گزارش داد که در سال 2004 بیست هزار مورد وجود داشته، در مقایسه با سال 1976 که هزار مورد گزارش داده شده است. بزرگسالانی که در کودکی واکسینه شده‌اند، 40 درصد کل را شامل می‌شوند. بیشترین خطر مربوط به کودکانی است که واکسینه نمی‌شوند.

پزشکان باید آگاه باشند که این بیماری ممکن است سخت تشخیص داده شود، زیرا سرفه بزرگسالان مانند آنچه که در کودکان  می‌باشد مشخص نیست. سرفه و مسری بودن تا 10 هفته به طول می‌انجامد.  

منبع : سایت سیمرغ