شما معمولاً به فکر بینایی ، عادت های غذایی و سلامت عمومی کودکان هستید ، اما پاهای آنها را نیز نباید فراموش کنید.این 10 توصیه را برای درمان و پیشگیری از مشکلات پای کودکان به خاطر بسپارید.

شما کاری می کنید که دندان ها ، گوشها ، پوست و سایر اعضای بدن کودکان، سالم و تمیز باشند.اما آیا به فکر پاهای آنها نیز هستید؟

الیزابت کورتز ،DPM ، متخصص پا در شیکاگو و سخنگوی مؤسسه طب مفصلی آمریکایی(APMA) ، می گوید :" در بحث مراقبت از بدن کودکان ، پاها معمولاً نادیده گرفته می شوند.توجه به پاهای کودکان از بدو تولد آنها ، برای پیشگیری از مشکلات ، حائز اهمیت است."

پای کودکان : حفظ سلامت آنها

با رعایت این 10 توصیه، می توانید از رشد و سلامت پای کودک خود، اطمینان حاصل کنید:

1) به دقت به پاهای نوزادتان نگاه کنید. مراقب هر مورد غیر عادی باشید. مشکلاتی را که شما در هنگام تولد کودک ،ملاحظه می کنید ممکن است به خودی خود رفع نشوند.درمان زودهنگام، می تواند ناهنجاری هایی همچون پای پرانتزی و شرایط مادرزادی که تقریباً در هر هزار کودک ، یک بار روی می دهد را اصلاح کند.پاول دابلیو اسپوزیتو ، پزشک و استاد جراحی ارتوپدی و متخصص کودکان در دانشگاه نبراسکا ، میگوید : " با تشخیص پای پرانتزی در چند روز اول بعد از تولد ،اغلب می توان این ناهنجاری را، بدون نیاز به جراحی درمان کرد."

2) پاهای کودک را تا حدی شل ببندید.طبق گزارش APMA، سفت بستن می تواند مانع حرکت آزادانه پای کودک و حتی عقب ماندگی از رشد طبیعی آن بشود.دکتر اسپوزیتو می گوید :"ضربه زدن و حرکت دادن پاها به تقویت ماهیچه ها و آمادگی کودک برای راه رفتن کمک می کند.ورزش نیز به تقویت پاهای کوچک او کمک می کند.

3) بگذارید کودک نوپا، بدون کفش راه برود.وقتی کودک تازه راه می افتد ، حرکت بدون کفش در داخل خانه، برای رشد طبیعی سودمند است.اسپوزیتو می گوید: "راه رفتن با پای لخت ، یا با جوراب ، ماهیچه های پارا تقویت کرده و به رشد مهارت های انگشتان پا، کمک می کند." بعلاوه ، کودک نوپای شما از تماس با سطوح مختلف مانند فرش نرم یا کفپوش سرد ، لذت خواهد برد.

4) مراقب راه رفتن طولانی روی انگشتان باشید.راه رفتن روی انگشتان در آغاز راه افتادن خوب است ،اما اگر کودک شما بعد از دو سالگی منحصراً روی انگشتان خود حرکت کند ،به متخصص کودکان مراجعه کنید.اسپوزیتو می گوید ، راه رفتن مداوم روی انگشتان پا، می تواند با فلج مغزی ، نقص ماهیچه ها و یا سایر مشکلات دستگاه عصبی، مربوط باشد.

5) ناخن های پا را صاف و به صورت یک خط راست ، کوتاه کنید.این کار به پیشگیری از رشد ناخن های زیرپوستی دردناک، کمک می کند.نشانه های ناخن زیر پوستی عبارتند از درد ، سرخ شدگی و تورم.دکتر کورتز پیشنهاد می کند که اگر ناخن زیرپوستی ایجاد شد ، برای کاهش درد ، مقداری پنبه بین ناخن و پوست ، قرار دهید.سپس به متخصص کودکان یا متخصص پا مراجعه کنید.پزشک متخصص می تواند با یک روش ساده در مطب خود، این مشکل را برطرف کند.

6) پاها را تمیز و خشک نگهدارید.با جلوگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی ، رعایت بهداشت آغاز می شود.در وقت حمام ، پاهای کودکان را به طور کامل بشویید.سپس بین انگشتان پای آنها را به خوبی خشک کنید تا از رشد قارچ بین انگشتان پا ، پیشگیری کنید.عفونت قارچی، معمولا در رطوبت رشد می کند .

7) کفش های مناسب بخرید.همیشه هنگام خرید کفش ، کودک را با خود ببرید.پاهای کودک را باید هر بار بدون استثنا، اندازه گرفت. زیرا آنها خیلی سریع رشد می کنند.کفش های خیلی تنگ ،می تواند سبب تاول ، میخچه ، پینه یا ناخن زیرپوستی همراه با عفونت شود.کورتز می گوید :" اگر کودک شما دائماً کفش خود را از پا در می آورد ، می تواند علامت این باشد که او احساس ناراحتی می کند.

8) از آسیب پا پیشگیری کنید.راه رفتن با پای لخت در خارج از خانه و روی سطوح کثیف، پای کودک را در معرض بریدگی ها و آسیب های جدی قرار می دهد.کورتز می گوید :" علت اصلی مراجعه کودکان در فصل تابستان نزد من ، بریدگی ها و وجود اجسام خارجی در پای آنها است." مشکل بالقوه دیگر، زگیل ها هستند که بانفوذ ویروس ها از راه بریدگی ها یا ترک های روی پوست ،ایجاد می شود.پوشیدن کفش هنگام بازی در سطح جاده یا محیط های پرخطر، می تواند از این مشکل پیشگیری کند.

9) بریدگی ها و خراش ها را بپوشانید.بریدگی های کوچک و خراش های روی پا را ،با آب و صابون شسته و تا زمان بهبودی، با باند بپوشانید.این غلط است که می گویند قرار دادن زخم ها در معرض هوای تازه، به بهبود سریع تر آنها، کمک می کند.کورتز می گوید :" قرار دادن زخم در معرض هوای تازه ،یعنی قرار دادن در معرض میکروب ها".

10) نشان دهید و بگویید. کودکان با تقلید یاد می گیرند.پاهای خود را تمیز کرده و به خوپی خشک کنید و کاری کنید که کودکان این کار شما را، تکرار کنند.همچنین به آنها نشان دهید که چگونه ناخنهای پای خود را، برای پیشگیری از مشکلات دردناک ،کوتاه کنند.کورتز می گوید:"بیشتر مشکلات پاهای بزرگسالان ،در کودکی آغاز می شود."

توضیح علت رعایت بهداشت پا،با اهمیت بوده و نشان دادن چگونگی مراقبت از پاها به کودکان، یک درمان مادام العمر و مناسب برای سلامت پا است.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر،سیدجواد سیداحمدی
منبع: medicinenet.com