چرا فرزند من اینقدر سرما می خورد؟
یكی از دلایلی كه باعث می شود بچه ها مرتباً سرما بخورند این است كه سیستم ایمنی آنها هنوز كاملاً تكامل پیدا نكرده است. همچنین فرزند شما با هر بار سرما خوردگی فقط بر علیه یكی از بیش از 200 نوع ویروس سرما خوردگی ایمنی پیدا می كند. آیا می توانید همه سرماخوردگیهائی را كه در سراسر عمرتان به آن مبتلا شده اید به یاد بیاورید؟ فرزند شما باید به همه آنها -و حتی بیشتر - مبتلا شود تا نسبت به همه ویروسهای سرما خوردگی ایمنی پیدا كند.

در هنگام رشد كردن، او می خواهد دنیای اطرافش را با لمس كردن (و لیسیدن) هر چیز بیشتر كشف كند. بنابراین به راحتی ویروسهای سرما خوردگی روی دست هایش خواهند بود. سپس او دستانش را در بینی یا دهان كرده و یا چشمهایش را با آن می مالد و بنابراین ویروس این امكان را پیدا می كند كه به مجاری بینی او راه پیدا كند.

ممكن است كه فرزند شما در پائیز یا زمستان بیشتر سرما بخورد كه علت آن سرمای هوا و گرم كردن درون خانه است كه باعث خشك شدن مخاط بینی شده و كار ویروس سرما خوردگی را راحتر می كند. ضمناً وقتی هوای بیرون سرد است او بیشتر در محیط بسته می ماند كه در آین حالت امكان انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بیشتر است.

مطالعات اخیر اظهارات والدین شاغل را مبنی بر این كه بچه ها در مهد كودكها بیشتر سرما خورده، عفونت گوش گرفته و دچار آبریزش بینی می شوند تایید می كنند. حتی اگر فرزندتان با كودكان زیادی در تماس نباشد، در سال اول 4 تا 10 بار سرما خواهد خورد. با افزایش سن تعداد سرماخوردگیها كم شده به طوری كه در سنین 13 تا 19 سالگی به حدود 3 بار در سال می رسد.

چگونه می توانم متوجه شوم كه فرزندم سرما خورده و مبتلا به آنفولانزا یا آلرژی نشده است؟
اگر فرزند شما در فاصله بین ماههای آبان تا اردیبهشت بیمار شده و بیماری او بصورت شروع ناگهانی تب (معادل 38.3 درجه سانتی گراد یا بیشتر) همراه با خستگی و لرز و به دنبال آن علائم تنفسی مثل آبریزش بینی یا سرفه خشك باشد به احتمال زیاد مبتلا به آنفولانزا شده است (نكته: اگر علائم گرفتگی بینی یا سرفه خیلی پیش از تب اتفاق بیافتد نشان دهنده این است كه فرزند شما مبتلا به سرماخوردگی شده است). كودكی كه مبتلا به آنفولانزا می شود ممكن است اسهال یا استفراغ نیز داشته باشد.

خارش بینی و چشمهای اشك آلود علائم كلیدی آلرژی هستند. همچنان كه حملات عطسه و یا خارش پوست كه برای هفته ها یا ماهها ادامه داشته باشد جز علائم اصلی آلرژی می باشند.

ترشحات بینی در آلرژی آبكی باقی می مانند اما در سرما خوردگی چركی شده، زرد رنگ یا سبز رنگ می شوند. در آلرژی تب وجود نداشته و معمولاً در بهار، تابستان یا اوایل پائیز دیده میشود. اگر سن فرزند شما كمتر از 3 ماه بوده و درجه حرارت مقعدی او بالاتر از 38 درجه سانتی گراد است بلافاصله با متخصص اطفال مشورت كنید زیرا او باید مطمئن شود كه این تب به دلیل عفونت باكتریایی كه نیازمند درمان می باشد، نیست.

دکتر احمد فشارکی - متخصص کودکان و نوزادان